
Zoom Video Communications heeft over 2020/21 een nettowinst geboekt van 671 miljoen dollar op een omzet van 2,6 miljard. De onderneming profiteert sterk van de coronacrisis, waardoor veel zakenreizen zijn vervangen door virtuele bijeenkomsten.
CEO Eric Yuan spreekt in een verklaring over een “ongekend jaar” voor Zoom en verwacht dat de videovergadering, ook als de coronacrisis een keer achter de rug is, een blijvend fenomeen zal zijn. Voor het lopende jaar rekent hij nog eens op een toename van de omzet met 40 procent, naar 3,6 miljard dollar.
Zoom heeft een ongebruikelijke boekhoudkundige periode, die loopt van 1 februari tot en met 31 januari. Het tweede kalenderjaar is voor Zoom de naamgever van het boekjaar; het nu afgesloten jaar heet dus FY2021 (Full Year).
Nog hoger
Het Amerikaanse bedrijf, dat opereert vanuit San Jose, Californië, zag de resultaten gedurende 2020 steeds verder oplopen. In december werd de geraamde jaaromzet voor de zoveelste keer verhoogd, naar 2,5 miljard dollar, om uiteindelijk nog iets hoger uit te komen.
Het bedrijf zegt nu wereldwijd rond de 467.100 bedrijven met meer dan tien werknemers als betalende klanten te hebben, een toename van 470 procent, jaar op jaar. Hoeveel kleinere gebruikers er zijn, is door Zoom niet bekendgemaakt. Met 2.500 werknemers kwam de opbrengst per personeelslid over FY2021 neer op ruim een miljoen dollar en de winstmarge op 26 procent.
Zoom ontpopte zich in 2020 samen met Microsoft Teams als marktleiders van de videoconferencing. Beide bedrijven zijn beursgenoteerd (Teams als onderdeel van Microsoft). De aandelenkoers van beide bedrijven stegen sinds het begin van de coronacrisis, in april/mei vorig jaar, sterk.
Foto: Zoom