
Rotterdam The Hague Airport wil in 2024 een 19-zitter op waterstof commercieel laten vliegen naar Londen. Dan moet er nog wel een airline komen om de verbinding uit te voeren.
Technisch gezien is alles er klaar voor, zegt de luchthaven woensdag in een communiqué. ZeroAvia bouwt de toestellen. Het zijn geen nieuwe vliegtuigen, maar een omgebouwde versie van de Dornier 228. Het Brits/Amerikaanse bedrijf heeft een methode ontwikkeld om de motoren te laten draaien op waterstof in plaats van kerosine. ZeroAvia gebruikt waterstofbrandstofcellen om elektrische motoren aan te drijven. De enige uitstoot is waterdamp, waardoor de vluchten klimaatneutraal zijn.
Op Rotterdam The Hague Airport (RTM) werkt ZeroAvia samen met de Royal Schiphol Group (de eigenaar van RTM) en de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport. De partners hebben woensdag een samenwerkingsovereenkomst gesloten om, zoals ‘de eerste internationale commerciële operatie ter wereld met een waterstoftoestel’ uit te voeren.
Probleem is nog wel dat er een commerciële partner aan boord zal moeten komen die de vluchten uitvoert en het financiële risico wenst te nemen. Voor bestaande partijen als KLM, Transavia en easyJet lijkt het geen interessante optie, want 19 stoelen is aanzienlijk minder dan gebruikelijk in de branche. Het kleinste toestel nu is in dienst van KLM Cityhopper: de Embraer E175 met 88 zitplaatsen. Schiphol zegt niettemin ‘in vergevorderde gesprekken’ te zijn met luchtvaartmaatschappijen over uitvoering van de geplande route.
Beeld © ZeroAvia