Home / Technologie / Waarschuwing Boeing over 737 MAX na crash Lion Air

Waarschuwing Boeing over 737 MAX na crash Lion Air

Waarschuwing Boeing over 737 MAX na crash Lion Air

Boeing heeft een waarschuwing afgegeven aan airlines die de 737 MAX in gebruik hebben naar aanleiding van de crash, vorige week, van een toestel van Lion Air uit Indonesië.

De fabrikant wijst er in een zogenaamd Operations Manual Bulletin op dat de sensor voor de ‘angle of attack’ (invalshoek) soms een foute waarde aangeeft. Bemanningen moeten in zo’n geval ‘de bestaande richtlijnen’ volgen, zegt Boeing.

De bewuste sensor geeft de juiste invalshoek aan van de vleugels ten opzichte van de luchtstroom. Bij een foutieve meting kan het vliegtuig, als de piloten niet ingrijpen, in een ‘aerodynamische stall’ raken en als het ware uit de lucht vallen.

Dat is precies wat met Lion Air vlucht 610 gebeurde, op 29 oktober, na vertrek uit Jakarta. De Indonesische Boeing 737 MAX 8, twee maanden oud, dook vlak na het opstijgen op hoge snelheid naar beneden en sloeg te pletter in de Java Zee. Alle 181 passagiers en acht bemanningsleden kwamen om.

Onderzoek
Boeing stuurde direct een onderzoeksteam naar Indonesië om te helpen bij het onderzoek naar de oorzaak, een gebruikelijke procedure. Vooruitlopend op de definitieve conclusies heeft de Amerikaanse fabrikant nu een waarschuwing rondgestuurd aan de andere gebruikers van de 737 MAX.

De MAX is een doorontwikkelde versie van de aloude single aisle Boeing 737. Wereldwijd zijn momenteel ruim 200 van het type MAX in gebruik, voor het grootste deel in Noord-Amerika. Boeing bouwt de MAX in vier varianten: de MAX 7, MAX 8, MAX 9 en MAX 10, oplopend in grootte. Tot nu toe zijn alleen de MAX 8 en de 9 operationeel; de andere twee types volgen later. Voor alle MAX-varianten samen heeft Boeing meer dan 4.700 bestellingen binnengekregen.

Grootste gebruiker nu is het Amerikaanse Southwest Airlines, met 23 MAX-toestellen in dienst op een totale order van 280 eenheden. In Europa vliegen Norwegian en Turkish al met de MAX. Grootste Europese klant is Ryanair, die een order heeft geplaatst voor 135 vliegtuigen van het type MAX 8. De Ierse prijsvechter verwacht de eerste MAX in 2019.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….