Home / Technologie / Vraag naar nieuwe vliegtuigen loopt op naar 6,3 biljoen dollar

Vraag naar nieuwe vliegtuigen loopt op naar 6,3 biljoen dollar

Vraag naar nieuwe vliegtuigen  loopt op naar 6,3 biljoen dollar

Boeing en Airbus hebben deze week op de Farnborough Airshow ramingen bekendgemaakt voor de marktvraag in twintig jaar tijd. Boeing zit het hoogste: er zullen ruim 42.000 vliegtuigen worden opgeleverd, zegt de Amerikaanse onderneming, met een totale waarde van 6.300.000.000.000 dollar.

Airbus komt uit op een lager bedrag en schat dat tot 2038 voor 4,3 biljoen dollar aan nieuwe vliegtuigen zal worden verkocht. ‘Onze grote concurrent in Amerika ziet de situatie altijd een beetje rooskleuriger,’ zegt topman Tom Enders onderkoeld tijdens een persconferentie.

Waar de twee grootste bouwers van airliners het over eens zijn is dat de vraag naar vliegtuigen, die de afgelopen jaren toch al fors was, nóg verder toeneemt dat eerder al werd aangenomen. De omzetgroei vloeit voort uit vervanging van bestaande toestellen en door organische groei: de vraag naar vliegtickets stijgt gemiddeld met vijf procent per jaar. Airbus heeft berekend dat de markt dit jaar een output heeft van 76 miljard dollar. Dit getal loopt in twee decennia op naar 160 miljard op jaarbasis

Ceteris paribus
Analisten op Farnborough wijzen er wel op dat de prognoses uitgaan van de huidige politiek-economische omstandigheden die er nu wereldwijd bestaan. Deze zijn gunstig voor het ondernemersklimaat. Verandert die situatie in negatieve zin, dan zal normaal gesproken ook de vraag naar vliegtuigen dalen.

Tom Enders van Airbus realiseert zich dat. Zo maakt hij zich grote zorgen over de aanstaande Brexit, zeker nu in Groot-Brittannië grote chaos heerst over de uitvoering ervan. Het systeem van just-in-time (JIT) binnen Europa komt door Brexit in gevaar, nadat de UK vanaf 31 maart 2019 geen lid meer is van de EU, denkt hij.

In de UK heeft Airbus belangrijke fabrieken staan waar 14.000 mensen werken. De vliegtuigbouwer heeft al gedreigd de UK te verlaten als er geen goede regelgeving komt die de huidige afspraken binnen de EU vervangen. Enders ziet verder problemen opdoemen bij het vrij verkeer van mensen. Airbus is sterk geënt op Europese samenwerking; Duitsland, Frankrijk en Spanje zijn de landen waar de meeste productie plaatsvindt, maar uit elk land van de EU komen onderdelen voor Airbus.

Airbus is ten slotte ongerust over de internationale handelsoorlog die de Amerikaanse president Trump is begonnen door het opleggen van invoerheffingen voor veel buitenlandse producten, waaronder vliegtuigen en onderdelen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Peter Bellew naar easyJet

Peter Bellew naar easyJet

19/07/2019

Peter Bellew verruilt zijn positie van Chief Operating Officer bij Ryanair voor dezelfde functie bij easyJet. Dit heeft de Britse prijsvechter bekendgemaakt, samen met ‘robuuste’ resultaten over het derde kwartaal….

Transavia in zee met Bit

Transavia in zee met Bit

19/07/2019

Transavia is samenwerking aangegaan met Bit, een onderzoeksorganisatie in Amsterdam, gericht op technische innovaties die de luchtvaart zouden kunnen verduurzamen. De dochtermaatschappij van KLM zegt in een verklaring dat Bit,…