Home / Technologie / Travelport: NDC loopt achter

Travelport: NDC loopt achter

Travelport: NDC loopt achter

De nieuwe distributiestandaard van IATA (New Distribution Capability – NDC) loopt achter de feiten aan. Dit stelt Fergal Kelly, vicepresident Travel Merchandising & Distribution van reisdistributiesysteem (GDS) Travelport.

IATA is twee jaar geleden begonnen met het NDC-project, omdat de luchtvaartmaatschappijen van mening waren, dat het niet goed mogelijk was om in de GDS’en productdifferentiatie voor het voetlicht te brengen. De focus ligt op prijs en beschikbaarheid, maar de ene stoel is de andere niet, is de klacht van IATA in een notendop. “Vorig jaar hebben de luchtvaartmaatschappijen 3,3 miljard dollar aan bagagetoeslagen verdiend. In totaal zullen ancillary diensten dit jaar 45 miljard dollar opleveren,” zegt Kelly. “Achtentachtig procent van de reisagenten wil ruimbagage kunnen boeken voor hun klanten en 87 procent zou graag stoelreserveringen aanbieden. Toch is het nu zo, dat 87 procent van de à la carte omzet van airlines via de directe kanalen wordt gegenereerd, hun eigen websites dus. Maar als je puur naar vliegtickets kijkt, wordt 60 procent verkocht door reisbureaus. Dat gat tussen ancillary en ticketomzet willen wij dichten met het nieuwe Travelport Merchandising Platform.”

Via dit platform kunnen reisagenten precies zien welke extra diensten een luchtvaartmaatschappij tegen betaling aanbiedt in de GDS en wat het product inhoudt, inclusief foto’s van bijvoorbeeld de stoel. Zowel de content van airlines die hun tarieven laden in de GDS’en (via ATPCO), als die van carriers die hun eigen online systemen rechtstreeks koppelen (via API), kunnen in het systeem worden weergegeven. Dit betekent dat de agent met één zoekopdracht netwerkmaatschappijen en low-cost carriers kan vergelijken. Zesentwintig maatschappijen maken inmiddels gebruik van dit platform. “Wat wij bieden, is precies wat IATA wil,” zegt Kelly. “Voordat de NDC-standaard realiteit is, zijn we een paar jaar verder. Het Merchandising Platform is een praktische, pragmatische oplossing, die nu al beschikbaar is en aansluit bij wat reisagenten en luchtvaartmaatschappijen aan ons vragen.”

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…