
Het plannen en boeken van een reis wordt in 2024 veel persoonlijker. Big data-analyses zorgen ervoor dat de reiszoekresultaten overeenkomen met de individuele behoeften en wensen van een gebruiker.
Dit zegt Skyscanner, die samen met onderzoeksbureau The Future Laboratory een blik in de toekomst werpt.
De reiziger krijgt zijn ideale reis voorgeschoteld door een digitale ‘reisbuddy’ op basis van persoonlijke voorkeuren. Die heeft de reisbuddy de afgelopen jaren van hem verzameld. Online zoekmachines spreken met de reiziger en peilen reacties en emoties om zo op zijn reisbehoeften in te spelen.
Naast het persoonlijkere plan- en boekingsproces is er over tien jaar een grote rol weggelegd voor draagbare technologieën van bijvoorbeeld Google, Samsung, Sony en Apple: die worden onmisbare ‘digitale reisbuddy’s’. Je activeert jouw buddy al door een zin als ‘Ik ben toe aan vakantie’ uit te spreken. De reisbuddy presenteert vervolgens verschillende websites waar je een groot aantal bestemmingen levensecht kunt ervaren door middel van virtual reality.
Volgens Skyscanner worden veel van de beschreven technologieën nu al ontwikkeld. Zo houdt het interactieve KI-systeem SAMI van het Zuid-Koreaanse Samsung automatisch de levensstijl en gezondheidsbehoeften van de gebruiker bij door contact te maken met de gezamenlijke kennis van 1,5 triljoen smartphones met sensoren en van andere draagbare en intelligente apparaten die er volgens projectdirecteur Luc Julia in 2020 zullen zijn.
Er wordt ook gewerkt aan mobiele apparaten die tegen ons praten en onze verbale antwoorden en zelfs onze gezichtsuitdrukkingen begrijpen. Microsoft heeft Cortana, een stemgestuurde persoonlijke assistent die functioneert als een menselijk klinkende interface voor alle e-mail- en zoekfuncties van het merk. Desti, een sprekende reisapplicatie van SRI International, het onderzoeksinstituut dat het Siri-systeem van Apple heeft ontwikkeld, is een ander voorbeeld van zo’n nieuwe technologie, waarbij mobiele apparaten van hun interactie met jou leren. De applicatie kan namelijk op basis van de eerdere voorkeuren en zoekopdrachten van de gebruiker online relevante reisrecensies en opmerkingen vinden.