
De International Air Transport Association (IATA) zet haar plannen voor een standaard carry-on koffer nog even in de wacht. Amerikaanse carriers vinden het koffertje te klein.
Vorige week presenteerde IATA het prototype van een reiskoffertje dat zowel in de overhead bins als onder de stoelen past. Maar er is veel kritiek gekomen, zegt IATA nu, met name uit de Verenigde Staten, waar de inwoners gewend zijn aan grote maten in het leven en het koffertje te klein vinden. IATA gaat het bagageontwerp nu aan een “intensieve heroverweging” onderwerpen.
Het ontworpen koffertje meet 55 x 35 x 20 cm. De organisatie van airlines werkte samen met Boeing en Airbus aan het product. De twee fabrikanten zegden toe aanpassingen te zullen maken in de cabines van hun vliegtuigen zodat het koffertje altijd zou passen: in de bagagerekken of onder de stoelen. Ook verscheidene airlines, waaronder Emirates, Lufthansa en KLM, zagen het ontwerp, dat zou worden voorzien van het label IATA Cabin OK, wel zitten. In Nederland gaf de Consumentenbond haar zegen aan het product.
Maar IATA had even geen rekening gehouden met de Amerikanen. De grootste airlines in de VS: Delta, United en American kritiseerden het plan deze week. Ook in de Amerikaanse media en de politiek kreeg het voorgestelde koffertje, dat 20 procent kleiner is dan wat de Amerikanen gewend zijn, geen goede receptie.
Zakenreis ontving in Miami een proefexemplaar van de IATA-koffer. Onze ervaring is prima. Voor korte reizen biedt het valies meer dan voldoende ruimte om kleding, schoenen en toiletartikelen mee te nemen. Airlines staan meestal ook nog het meenemen van een tas met laptop toe, maar zelfs als dat niet mag, is er in het koffertje nog wel plaats.
Maar het grote publiek zal nog even moeten wachten op de IATA Cabin OK koffer.