Home / Technologie / Reisbranche staat op een ‘big data kruispunt’

Reisbranche staat op een ‘big data kruispunt’

Reisbranche staat op een ‘big data kruispunt’

Big data hebben de potentie om de manier waarop reisorganisaties diensten leveren aan reizigers te transformeren. Dat blijkt uit een wereldwijde studie in opdracht van Amadeus.

Big data zijn gegevens die afkomstig zijn uit meerdere bronnen en waarde creëren door bijvoorbeeld personalisatie mogelijk te maken. Volgens het onderzoek van Amadeus onder Chief Information Officers en big data experts van bedrijven over de hele wereld, waaronder Air France-KLM, Cathay Pacific, Eurostar, Facebook, Frontier Airlines, KAYAK, Marriott hotels en de luchthaven van München, staat de reisbranche op een kruispunt. Bedrijven moeten big data dringend tot prioriteit maken als zij de voordelen ervan daadwerkelijk willen benutten om zo een intelligentere en responsieve reiservaring te creëren.

‘At the Big Data Crossroads: turning towards a smarter travel experience’ brengt de opkomst van nieuwe technologieën en strategieën voor het beheer van big data in kaart, en schetst hoe deze data kunnen worden gebruikt om reizen te richten op de behoeften en voorkeuren van de klant, in plaats van uit te gaan van processen.

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn:

– reisorganisaties moeten een begin maken met het benchmarken van hun ervaring in de sector, het verzamelen van de benodigde vaardigheden voor gegevenswetenschap en het formuleren van een algemene big data strategie voor hun organisaties.

– big data bieden belangrijke kansen voor reisorganisaties ter verbetering van zowel de bedrijfsvoering als de reiservaring. De voordelen van big data omvatten betere besluitvorming, grotere product- en service-innovatie en een betere relatie met de klant dankzij nieuwe benaderingen van klantenbeheer, revenu-management en de interne bedrijfsvoering.

– big data worden vandaag de dag al in de branche gebruikt voor innovatie: de studie omvat voorbeelden van hoe toonaangevende reisorganisaties gebruik maken van big data. Van KAYAK’s prijs-vluchtvoorspellingsmodel, dat klanten de waarschijnlijke verandering in vluchtprijzen voor de komende zeven dagen toont, tot het gebruik van Hadoop door Air France-KLM als basis voor het revenu-managementsysteem.

– opkomende technologieën zullen cruciaal zijn voor de big data revolutie. De ontwikkeling van nieuwe open-source software voor het delen van gegevensverwerkingsopdrachten over meerdere commodity servers, samen met nieuwe vormen van databases, waaronder ‘zuilvormige’ en ‘verticale’ benaderingen en opkomende programmeertalen als Python, Pig en Hive, kunnen in combinatie de optuiging van big data leveren.

– de effectieve inzet van big data-initiatieven is niet zonder uitdagingen: uit de studie blijkt dat de reisbranche aanzienlijke obstakels moet overwinnen om toegang te krijgen tot de big data kansen. Denk hierbij aan de fragmentatie van gegevens over meerdere systemen; co-existentie van zowel big data als traditionele data management architecturen; et cetera.

De studie is hier te downloaden: www.amadeus.com/bigdata

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ACI steunt plannen Brussel

ACI steunt plannen Brussel

12/12/2019

ACI Europe heeft haar steun uitgesproken voor de Green Deal, het plan van de Europese Commissie voor een ‘vergroening’ van de Unie. De organisatie van luchthavens noemt het een plicht…

BCD: groen dé kleur in 2020

BCD: groen dé kleur in 2020

12/12/2019

BCD Travel voorspelt dat in 2020 groen, in overdrachtelijke zin, de belangrijkste kleur wordt voor zakenreizen. In het rapport How to Travel Beyond 2020 identificeert BCD de trends. “We reizen…