Home / Technologie / Qatar verkoopt B747 zakenjet

Qatar verkoopt B747 zakenjet

Qatar verkoopt B747 zakenjet

Een enorme luxueuze zakenjet kopen? Qatar heeft een relatief nieuwe Boeing 747-8 in de etalage gezet. Er is geen vraagprijs. ‘Make an offer’ staat er op de site van de aanbieder.

De Boeing 747-8 die in de verkoop staat heeft een zeer luxueus interieur en biedt plaats aan 78 passagiers. Qatar heeft het toestel sinds 2015 in bezit en er slechts 436 vlieguren mee gevlogen. Aan boord zijn kamers met bedden, ontvangstruimtes, een badkamer en een ‘ziekenhuis’.

Qatar heeft geen prijs vastgelegd, maar zal minimaal de helft van de eigen uitgaven terug willen hebben. Een ‘groene’ B747-8 (leeg en ongeverfd) kost rond de 400 miljoen dollar. Het spuiten en het interieur heeft Qatar volgens experts minimaal 200 miljoen dollar gekost, mogelijk het dubbele.

Absolute monarchie
Het emiraat heeft twee van deze toestellen. Waarom de koninklijke familie van Qatar, die het land bestuurt in een systeem van absolute monarchie (politieke partijen en vakbonden zijn verboden), een van beide  megavliegtuigen van de hand wil doen is niet bekendgemaakt. Naar verluidt is het toestel dat de emirs behouden van een minder luxe uitvoering.

Mogelijk houdt de verkoop verband met de politiek-economische blokkade van de buurlanden die sinds juni 2017 van kracht is. Qatar, een van de rijkste landen ter wereld, ondervindt daar veel schade van. Ook Qatar Airways, een staatsbedrijf, lijdt onder de boycot. De airline heeft al bekendgemaakt voor het boekjaar 2017-2018 op verlies uit te zullen komen.

Een andere reden om te verkopen zou de grootte kunnen. De Boeing 747-8 heeft een lengte van 76 meter (3,6 meter meer dan een A380), een spanwijdte van 68,4 meter (A380: 72,7 meter) en weegt leeg 220 ton (A380: 277 ton). Dit betekent dat de Boeing alleen van grote luchthavens gebruik kan maken en zeer duur is in gebruik.

Doorontwikkelde B747
De Boeing 747-8 is een doorontwikkelde vorm van de aloude Boeing 747, die teruggaat tot de jaren zestig van de vorige eeuw, en wordt gebouwd in een variant voor passagiers (B747-8I) en voor vracht (B747-8F). Het type is sinds 2012 in dienst, maar is geen succes als commercieel toestel.

Lufthansa (negentien stuks) en Korean Air (tien exemplaren) zijn de enige twee grote klanten op een totaal van 43 verkochte eenheden van de passagiersversie. De B747-8F is iets beter verkocht: 103 stuks. De orders voor beide types druppelen nog wel binnen.

De Amerikaanse president zal vanaf 2024 ook twee Boeing 747-8’s tot haar of zijn beschikking hebben, ter vervanging van de huidige twee toestellen, gemodificeerde versies van de Boeing 747-200, die in 1987 in dienst kwamen.

Qatar heeft overigens nog een Boeing in de aanbieding, een B747SP van veertig jaar oud. Hier hangt wél een bescheiden prijskaartje aan: 9,5 miljoen dollar.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda schrapt Boeing MAX

22/03/2019

Garuda Indonesia schrapt een order voor 49 Boeing 737 MAX 8’s. De carrier heeft geen vertrouwen meer in het product, na twee crashes van MAX-vliegtuigen van andere airlines, waarbij recentelijk…

EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…