Home / Technologie / NDC dwingt Travelport tot versimpeling van de structuur

NDC dwingt Travelport tot versimpeling van de structuur

NDC dwingt Travelport tot versimpeling van de structuur

Managing director Derek Sharp verlaat Travelport, zo bevestigt hij tegen Zakenreis. Op een conferentie in Rome maakte de technologiereus deze maand duidelijk te kiezen voor ‘een ‘versimpeling van de structuur’ en daarin is geen plaats meer voor Sharp, jarenlang een van de boegbeelden.

De conferentie Travelport Live in het hartje van de Italiaanse hoofdstad – al zonder Derek Sharp – maakte glashelder hoe snel en overweldigend de veranderingen in de reisindustrie zijn. Big data, kunstmatige intelligentie, blockchain: het zijn enkele van de vele ontwikkelingen die de branche aan het veranderen zijn. Hoewel Travelport en de andere twee grote Global Distribution Systems (GDS’en) Sabre en Amadeus hun uiterste best doen om alles bij te houden, maken ook zij deel uit van de metamorfose.

NDC
Het is de introductie van NDC, de New Distribution Capability van IATA, vanaf 2012, die Travelport en de andere twee grote GDS’en heeft gedwongen hun koers te wijzigen, erkent Erik van Markus, de Country Manager Nederland van Travelport. “Voorheen waren we productgericht, nu zijn we klantgericht en nemen we de behoeftes van onze afnemers als uitgangspunt,” zegt Van Markus tegen Zakenreis tijdens de conferentie.

In de eerste jaren nadat NDC haar intrede deed, zetten de GDS’en het product nog weg als overbodig. Ze waren ‘lui’ geworden, vindt Auke van den Bos, de CEO van HRG Netherlands. “Daarna bleek dat ze zich toch moesten aanpassen aan NDC en dat is een goede zaak voor bedrijven als het onze.”

HRG (Hogg Robinson Group) is een travel management company, die sinds afgelopen zomer onderdeel vormt van Amex Global Business Travel.

GDS-toeslag
Vooral de introductie van een toeslag op tickets geboekt via GDS’en heeft een groot effect gehad. Lufthansa begon hiermee in 2015, vorig jaar volgde IAG en in april dit jaar Air France-KLM. Sommige  TMC’s hebben met airlines deals hebben gesloten waarbij hun klanten de GDS-toeslag – tijdelijk – niet hoeven te betalen.

Hebben de GDS-toeslagen en NDC ook een effect gehad op de winst? Afgaande data van Travelport zelf wel. De omzet steeg in het eerste halfjaar weliswaar, met zes procent naar 1,3 miljard dollar, maar de operationele winst daalde (met 31 procent naar 120 miljoen dollar), evenals de nettowinst (27 procent minder naar 66 miljoen).

Is Travelport daarom ook bezig om te bezuinigen en moest Sharp daarom weg, per 1 november? Over zijn vertrek van Derek Sharp zegt Anna Davies, Global Head of Communications bij Travelport: “We hebben onze structuur versimpeld om een efficiënte en geïntegreerde onderneming te krijgen. De verandering in de commerciële organisatie is de volgende stap hierin.”

Sharp wil er zelf weinig over kwijt, behalve dat hij ‘plezier’ had in zijn baan bij Travelport. Sharp stapt over naar CWT, waar hij een ‘nieuwe rol’ krijgt in de leiding van de mondiale meeting & events tak van de Amerikaanse zakenreisorganisatie.

De afgelopen twaalf maanden verlieten meer managers Travelport, al dan niet gedwongen, met stille trom, onder wie Anna Davies voorganger Kate Aldridge, eind vorig jaar en Corporate Communications Manager Chris Boba, deze maand.

Toekomst GDS
Wankelt de positie van de GDS in het algemeen? Erik van Markus denkt dat het allemaal wel meevalt en ziet voor Travelport nog steeds een belangrijke rol weggelegd. “Wat je via NDC niet krijgt, is een vergelijking van alle producten van de verschillende airlines via een systeem. Elke luchtvaartmaatschappij biedt alleen haar eigen product aan, terwijl TMC’s en reisagenten hun klanten keus willen bieden. Wij hebben inmiddels meer dan 500 API’s gekoppeld aan ons platform.”

Travelport is niet meer de traditionele GDS van weleer, maar is nu een technologieplatform, benadrukt hij, met onder meer online booking tools, expense management oplossingen en specifieke producten voor online agenten (OTA’s). “Zie ons als een soort bol.com. We hoeven zelf geen product meer op voorraad te hebben, maar je kunt het wel bij ons bestellen en we kunnen altijd leveren, via één centraal platform. Eén klassieke functie van de GDS blijft uiteraard bestaan: relevante en complete content.”

Concurrentie
Travelport, Amadeus en Sabre hebben concurrentie gekregen van een deel van hun eigen klanten: de airlines. Vooralsnog zijn dit alleen de drie grote Europese airlinegroepen. In andere werelddelen heeft de GDS-toeslag nog geen voet aan de grond gekregen.

Van Markus: “Omdat airlines een directe relatie met de reiziger zoeken, zullen wij door continue innovatie en uitbreiding van ons technologieplatform ook continue waarde moeten blijven toevoegen. Onze traditionele rol, content alleen, is onvoldoende.”

Ook tussen de ‘grote drie’ zijn verschuivingen gaande. Travelport wint sterk in marktaandeel in Nederland, zegt Van Markus, van 19 procent in 2017 naar 25 procent dit jaar. Dit gaat ten koste van van beide concurrenten, maar vooral Sabre, dat is weggezakt naar 15 procent. Leider is nog altijd Amadeus, goed voor zestig procent marktaandeel.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Nieuwe look Aer Lingus

Nieuwe look Aer Lingus

20/01/2019

Aer Lingus heeft een nieuw logo en livery gepresenteerd in Dublin. Het veranderde uiterlijk valt samen met het aantreden van de nieuwe CEO, Sean Doyle, deze maand. Het is de…