Home / Technologie / Platform IATA met big data leidt tot minder turbulentie

Platform IATA met big data leidt tot minder turbulentie

Platform IATA met big data leidt tot minder turbulentie

IATA heeft een platform gelanceerd waarmee airlines door een groot aantal gegevens te delen – big data – turbulentie tijdens vluchten beter kunnen vermijden dan nu. IATA zegt dat de huidige gebruikte middelen ‘te gefragmenteerd’ zijn.

Turbulence Aware verbetert de mogelijkheden van airlines om turbulentie te voorspellen en te vermijden door data te delen, zegt IATA.

“Vandaag vertrouwen airlines op rapportages van piloten en meteorologische diensten om de verwachte impact van turbulentie tijdens de vlucht op te vangen. Deze middelen zijn weliswaar effectief, maar hebben hun beperkingen door de fragmentatie van bronnen, inconsistenties over het niveau en de kwaliteit van de informatie,” zegt IATA.

De brancheorganisatie noemt als voorbeeld dat voor de hevigheid van turbulentie geen standaard bestaat. “De rapportage wordt daardoor heel subjectief.”

Objectief
Turbulence Aware verzamelt alle data van participerende airlines, real time en past een ‘strikte kwaliteitscontrole’ toe. De gegevens komen vervolgens in een ‘enkelvoudige, objectieve database’, zegt IATA, waar de airlines gebruik van kunnen maken.

“De uitkomst is de eerste mondiale, real-time, gedetailleerde informatiebron waar piloten en personeel dat werkzaam is in de operatie van een airline hun voordeel mee kunnen doen bij het managen van turbulentie.”

Piloten kunnen op basis van de informatie die ze krijgen besluiten een ander vluchtniveau te kiezen, waar geen of minder turbulentie is.

Meer turbulentie door climate change
IATA zegt te verwachten dat er door de klimaatverandering vaker kans op grillig weer bestaat. “Dit heeft implicaties voor zowel de veiligheid als de efficiency van vluchten.”

De eerste versie van Turbulence Aware is inmiddels door IATA opgeleverd. Operationele testen worden in 2019 uitgevoerd. Het eindproduct is begin 2020 gereed, verwacht de brancheorganisatie.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

05/12/2019

KLM heeft een nieuw servicekanaal geopend, gericht op de Japanse markt. Op het bestaande social media platform LINE wordt voortaan door KLM 24/7 service verleend aan Japanse klanten. Social media…

Lounge SkyTeam in Istanbul

Lounge SkyTeam in Istanbul

05/12/2019

SkyTeam heeft zijn eigen lounge op Istanbul New Airport officieel in gebruik genomen. Zeven leden van de alliantie maken er gebruik van: Aeroflot, Air France, KLM, Korean Air, Middle East…