
Binnen drie jaar wil driekwart van de luchthavens self-service check-in kiosks met biometrische identiteitscontrole in gebruik hebben. Verder verwacht meer dan de helft van de luchthavens en luchtvaartmaatschappijen binnen drie jaar gates te gebruiken waar passagiers zichzelf kunnen boarden met hun biometrische gegevens en identiteitsbewijs. Dit blijkt uit ‘SITA’s 2018 Air Transport IT Insights’, dat de IT-leverancier SITA vandaag publiceert.
Om biometrische identiteitscontroles te laten aansluiten op de wettelijke voorschriften voor luchthavens en luchtvaartmaatschappijen, is het nodig dat de betrokken partijen nauw samenwerken, zegt Barbara Dalibard, CEO van SITA. “Om een naadloze ervaring voor de passagier te organiseren, moeten we allemaal samenwerken: luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, overheden en leveranciers. We moeten technologie gebruiken om vervelende processen te automatiseren en zelfs te elimineren.”
Self boarding gates
SITA levert al identificatiesystemen waarbij biometrische identificatie wordt gebruikt. De meest bekende zijn de self-service check-in kiosks, die bij 41 procent van de luchthavens in gebruik zijn. In totaal is 74 procent van de luchthavens van plan om voor het einde van 2021 deze kiosks in gebruik te hebben. Ook gates waar passagiers zichzelf kunnen boarden met behulp van een biometrische check en hun identiteitsbewijs, worden steeds gewoner. 59 Procent van de luchthavens en 63 procent van de luchtvaartmaatschappijen verwacht deze de komende drie jaar te gaan gebruiken.
De grootste uitdagingen voor de implementatie van biometrische identiteitscontroles zijn de integratie van de tools en technologieën bij luchthavens en een gebrek aan standaarden voor processen en technologieën. Voor luchthavens is het ook een grote uitdaging om te voldoen aan de wettelijke vereisten van overheden.
Blockchain
Luchthavens en luchtvaartmaatschappijen kijken naar nieuwe technologieën om ze daarbij te helpen. Een voorbeeld is blockchain: 40 procent van de luchtvaartmaatschappijen en 36 procent van de luchthavens verwacht dat deze technologie het proces rondom biometrische identificatie kan stroomlijnen. Bijvoorbeeld omdat er dan minder meervoudige ID-checks nodig zijn.
Luchtvaartmaatschappijen investeren in 2018 3,67 procent van hun omzet aan IT, luchthavens besteden 5,69 procent van hun omzet hieraan.
Artificial Intelligence
Ook in andere nieuwe technologieën wordt de komende jaren veel geïnvesteerd. 85 Procent van de luchtvaartmaatschappijen hoopt in 2021 Artificial Intelligence (AI) te hebben toegepast voor de ontwikkeling van virtuele assistenten en chatbots. 79 Procent van de luchthavens gebruikt AI nu of is van plan het te gaan gebruiken om voorspellingen te doen waarmee operationele activiteiten efficiënter kunnen worden ingericht.
Voor SITA’s Air Transport IT Insights zijn meer dan 180 senior IT-executives bij de grootste luchtvaartmaatschappijen en luchthavens geraadpleegd.