Dit jaar investeren de luchthavens wereldwijd 6 miljard dollar in informatietechnologie. Dit blijkt uit onderzoek van luchtvaarttechnologiebedrijf SITA.
Zo’n 90 procent van de luchthavens toont vertrouwen in de toekomst en zal in 2014 meer of hetzelfde uitgeven aan IT. De focus van de investeringen ligt op de passagiersbeleving. Het gaat met name om het verwerken van passagiersstromen, maar ook het verbeteren van informatie en dienstverlening aan passagiers is een aandachtspunt voor de luchthavens.
In 2016 zal 95 procent van de luchthavens mobiele apps aanbieden die statusinformatie geven over de vluchten en het vliegveld zelf, zodat passagiers sneller naar de gate kunnen navigeren. Daarnaast zal 75 procent passagiersdiensten via sociale media aanbieden, een toename vergeleken met de 56 procent die dat vandaag de dag al doet. Verder wordt self-service bagage inchecken heel gewoon in 2016: op 80 procent van de wereldwijde vliegvelden kun je dan zelf het label printen en de koffer afgeven.