Home / Technologie / KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM begint een proef om bij vragen van klanten via sociale media hulp te krijgen van kunstmatige intelligentie.  KLM zegt nu wekelijks zo’n 100.000 meldingen te krijgen via social media. Een team van 235 ‘sociale media service agenten’ beantwoordt de vragen.

Het nieuwe computersysteem, Artificial Intelligence (AI) genoemd – kunstmatige intelligentie dus – wordt geleverd door DigitalGenius en moet de medewerkers helpen om snel te bepalen welke het juiste antwoord is. “Wanneer een social media service agent een inkomende vraag moet beantwoorden, krijgt hij of zij een voorstel via het Artificial Intelligence-systeem, dat is getraind op basis van 60.000 vragen en antwoorden. De agent beslist of het voorstel het juiste antwoord is, past het antwoord indien nodig aan, en stuurt het uit via het relevante social media platform. Het AI-systeem leert op basis van de beslissingen die de medewerker neemt en wordt dus direct slimmer,” zegt KLM in een verklaring.

“Een persoonlijke benadering van onze klanten via sociale media is zeer belangrijk voor KLM aangezien onze service hier bekend om staat. Met het gebruik van Artificial Intelligence kan KLM meer vragen beantwoorden en tegelijkertijd haar persoonlijke benadering en hoge reactiesnelheid behouden,” aldus Tjalling Smit, Senior Vice President Digital van Air France-KLM.

KLM richtte zich in 2009 voor het eerst op social media services en -campagnes. In augustus 2016 had KLM meer dan 22,5 miljoen ‘vrienden’ en volgers op diverse sociale media kanalen, waaronder Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, Instagram, WeChat, KakaoTalk en VKontakte. KLM doet dit in tien talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Frans, Japans, Chinees en Koreaans.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Wifi bij KLM Cityhopper 

Wifi bij KLM Cityhopper 

20/11/2019

KLM Cityhopper zal vanaf begin 2021 in haar nieuwste toestellen, de Embraer 195-E2, wifi aan boord hebben, tegen betaling. Dit is door KLM bekendgemaakt, samen met de bevestiging van de…

Vijftig A350’s voor Emirates 

Vijftig A350’s voor Emirates 

19/11/2019

Emirates heeft haar totale order bij Airbus voor widebodies verlaagd naar vijftig, allemaal A350’s. De eerdere bestelling bestond uit zeventig toestellen: dertig A350’s en veertig A330neo’s. Hierdoor is de waarde…

EasyJet is nu klimaatneutraal

EasyJet is nu klimaatneutraal

19/11/2019

EasyJet compenseert voortaan namens al haar klanten de uitstoot van CO2. ‘En dit is nog maar het begin,’ zegt Andrea Caulfield-Smith van de airline tegen Zakenreis tijdens de GBTA-conferentie in…