Home / Technologie / KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM begint een proef om bij vragen van klanten via sociale media hulp te krijgen van kunstmatige intelligentie.  KLM zegt nu wekelijks zo’n 100.000 meldingen te krijgen via social media. Een team van 235 ‘sociale media service agenten’ beantwoordt de vragen.

Het nieuwe computersysteem, Artificial Intelligence (AI) genoemd – kunstmatige intelligentie dus – wordt geleverd door DigitalGenius en moet de medewerkers helpen om snel te bepalen welke het juiste antwoord is. “Wanneer een social media service agent een inkomende vraag moet beantwoorden, krijgt hij of zij een voorstel via het Artificial Intelligence-systeem, dat is getraind op basis van 60.000 vragen en antwoorden. De agent beslist of het voorstel het juiste antwoord is, past het antwoord indien nodig aan, en stuurt het uit via het relevante social media platform. Het AI-systeem leert op basis van de beslissingen die de medewerker neemt en wordt dus direct slimmer,” zegt KLM in een verklaring.

“Een persoonlijke benadering van onze klanten via sociale media is zeer belangrijk voor KLM aangezien onze service hier bekend om staat. Met het gebruik van Artificial Intelligence kan KLM meer vragen beantwoorden en tegelijkertijd haar persoonlijke benadering en hoge reactiesnelheid behouden,” aldus Tjalling Smit, Senior Vice President Digital van Air France-KLM.

KLM richtte zich in 2009 voor het eerst op social media services en -campagnes. In augustus 2016 had KLM meer dan 22,5 miljoen ‘vrienden’ en volgers op diverse sociale media kanalen, waaronder Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, Instagram, WeChat, KakaoTalk en VKontakte. KLM doet dit in tien talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Frans, Japans, Chinees en Koreaans.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…