Home / Technologie / KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM begint een proef om bij vragen van klanten via sociale media hulp te krijgen van kunstmatige intelligentie.  KLM zegt nu wekelijks zo’n 100.000 meldingen te krijgen via social media. Een team van 235 ‘sociale media service agenten’ beantwoordt de vragen.

Het nieuwe computersysteem, Artificial Intelligence (AI) genoemd – kunstmatige intelligentie dus – wordt geleverd door DigitalGenius en moet de medewerkers helpen om snel te bepalen welke het juiste antwoord is. “Wanneer een social media service agent een inkomende vraag moet beantwoorden, krijgt hij of zij een voorstel via het Artificial Intelligence-systeem, dat is getraind op basis van 60.000 vragen en antwoorden. De agent beslist of het voorstel het juiste antwoord is, past het antwoord indien nodig aan, en stuurt het uit via het relevante social media platform. Het AI-systeem leert op basis van de beslissingen die de medewerker neemt en wordt dus direct slimmer,” zegt KLM in een verklaring.

“Een persoonlijke benadering van onze klanten via sociale media is zeer belangrijk voor KLM aangezien onze service hier bekend om staat. Met het gebruik van Artificial Intelligence kan KLM meer vragen beantwoorden en tegelijkertijd haar persoonlijke benadering en hoge reactiesnelheid behouden,” aldus Tjalling Smit, Senior Vice President Digital van Air France-KLM.

KLM richtte zich in 2009 voor het eerst op social media services en -campagnes. In augustus 2016 had KLM meer dan 22,5 miljoen ‘vrienden’ en volgers op diverse sociale media kanalen, waaronder Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, Instagram, WeChat, KakaoTalk en VKontakte. KLM doet dit in tien talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Frans, Japans, Chinees en Koreaans.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: herstel zal hobbelig zijn

KLM: herstel zal hobbelig zijn

30/07/2021

KLM-topman Pieter Elbers ziet in een online gesprek met de pers, naar aanleiding van de cijfers uit het tweede kwartaal, ‘duidelijke tekenen van herstel.’ Maar hij manoeuvreert behoedzaam: “Als er…

Schiphol zet app f&b door

Schiphol zet app f&b door

30/07/2021

Schiphol heeft deze week een pilot voor het bestellen van eten en drinken via een app omgezet in een permanente functie. Reizigers kunnen hun orders plaatsen en later airside ophalen….

Vliegtuigorders stijgen weer

Vliegtuigorders stijgen weer

30/07/2021

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing zeggen te profiteren van het voorzichtige herstel van de luchtvaartsector, die zware klappen kreeg als gevolg van de coronacrisis. Bedrijven plaatsen weer orders, die ze eerder…

Weer kleine nettowinst Accor

Weer kleine nettowinst Accor

29/07/2021

Accor heeft over het eerste halfjaar ondanks verder omzetverlies een kleine nettowinst geboekt, tegenover megaverlies in H1 van 2020. Het hotelbedrijf reorganiseerde fors en zag daardoor de kosten dalen. Topman…