Home / Technologie / KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM: kunstmatige intelligentie als hulp op sociale media

KLM begint een proef om bij vragen van klanten via sociale media hulp te krijgen van kunstmatige intelligentie.  KLM zegt nu wekelijks zo’n 100.000 meldingen te krijgen via social media. Een team van 235 ‘sociale media service agenten’ beantwoordt de vragen.

Het nieuwe computersysteem, Artificial Intelligence (AI) genoemd – kunstmatige intelligentie dus – wordt geleverd door DigitalGenius en moet de medewerkers helpen om snel te bepalen welke het juiste antwoord is. “Wanneer een social media service agent een inkomende vraag moet beantwoorden, krijgt hij of zij een voorstel via het Artificial Intelligence-systeem, dat is getraind op basis van 60.000 vragen en antwoorden. De agent beslist of het voorstel het juiste antwoord is, past het antwoord indien nodig aan, en stuurt het uit via het relevante social media platform. Het AI-systeem leert op basis van de beslissingen die de medewerker neemt en wordt dus direct slimmer,” zegt KLM in een verklaring.

“Een persoonlijke benadering van onze klanten via sociale media is zeer belangrijk voor KLM aangezien onze service hier bekend om staat. Met het gebruik van Artificial Intelligence kan KLM meer vragen beantwoorden en tegelijkertijd haar persoonlijke benadering en hoge reactiesnelheid behouden,” aldus Tjalling Smit, Senior Vice President Digital van Air France-KLM.

KLM richtte zich in 2009 voor het eerst op social media services en -campagnes. In augustus 2016 had KLM meer dan 22,5 miljoen ‘vrienden’ en volgers op diverse sociale media kanalen, waaronder Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, Instagram, WeChat, KakaoTalk en VKontakte. KLM doet dit in tien talen: Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Frans, Japans, Chinees en Koreaans.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qatar voert ‘face shield’ in

Qatar voert ‘face shield’ in

03/07/2020

Passagiers in economy class bij Qatar Airways moeten voortaan een doorzichtig gezichtsschild dragen, bovenop een chirurgisch mondkapje. In business class is dit niet verplicht. De carrier verstrekt beide items aan…

Twee nieuwe hotels van Accor

Twee nieuwe hotels van Accor

02/07/2020

Accor bouwt in Amsterdam twee nieuwe hotels van de merken Mercure en Tribe. De hotels komen in twee torens op ‘Gare du Nord,’ een gebied in ontwikkeling naast metrostation Noord….

Premier: racisme bij KLM 

Premier: racisme bij KLM 

02/07/2020

Premier Rutte heeft in de Tweede Kamer hard uitgehaald naar KLM over een vermeend incident dat hij ‘racistisch en revolting’ noemde. In een reactie tegen Zakenreis zegt KLM ‘geschrokken’ te…