Home / Technologie / KLM: nu ook spraakgestuurde reisgids en vertrekadvies

KLM: nu ook spraakgestuurde reisgids en vertrekadvies

KLM: nu ook spraakgestuurde reisgids en vertrekadvies

KLM breidt haar spraakgestuurde diensten uit met twee nieuwe en biedt daardoor vier Nederlandstalige diensten aan. Hiermee worden klanten begeleid, van het vinden van een passende reisbestemming tot en met actueel vertrekadvies, waarin ook advies wordt gegeven over het traject om een vlucht op tijd te halen.

Sinds gisteren is de Google Home speaker in Nederland te koop, tot die tijd waren de spraakgestuurde diensten van KLM beschikbaar via telefoons en tablets. KLM lanceerde in december vorig jaar de toen nog Engelstalige inpakassistent. De Google Assistant is sinds 26 juli Nederlandstalig, en vanaf dat moment biedt KLM ook de gesproken mogelijkheid om vluchten te zoeken.

Reisgids
De eerste nieuwe service helpt klanten bij het vinden van een passende reisbestemming op basis van de gewenste vluchtduur, budget, reisdatum en reisthema. KLM biedt de klant na een korte dialoog drie passende bestemmingen aan, inclusief een korte uitleg van de bestemming. Via een link op de mobiele telefoon ontvangt de klant actuele ticketprijzen.

Met de reeds bestaande spraakgestuurde diensten kunnen klanten via de Google Home vluchten zoeken en boeken via een link die naar de mobiele telefoon wordt gestuurd. De inpakhulp geeft persoonlijk advies over welke bagage mee te nemen naar de bestemming op basis van de duur van de reis en de weersvoorspelling ter plaatse.

Vertrekplanner
Met de tweede nieuwe dienst laat KLM de klant weten hoe laat hij of zij moet vertrekken met de auto of het openbaar vervoer om op tijd op Schiphol aanwezig te zijn. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een technische verbinding met de systemen van Schiphol (API).

Alle spraakgestuurde diensten van KLM zijn ontwikkeld op basis van kunstmatige intelligentie (het voorspellen van gebeurtenissen en de beste opties op basis van eerdere gegevens) en KLM-technologie. De uitrol van de diensten is gisteren begonnent. Volgens KLM zullen alle spraakgestuurde diensten de komende maand beschikbaar zijn.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…

Cathay weer op winst, maar…

Cathay weer op winst, maar…

07/08/2019

Cathay Pacific Airways heeft het eerste halfjaar weer winst gemaakt, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers. Maar de handelsoorlog tussen China en de VS belooft weinig goeds voor het vervolg,…