Home / Technologie / KLM: nu ook spraakgestuurde reisgids en vertrekadvies

KLM: nu ook spraakgestuurde reisgids en vertrekadvies

KLM: nu ook spraakgestuurde reisgids en vertrekadvies

KLM breidt haar spraakgestuurde diensten uit met twee nieuwe en biedt daardoor vier Nederlandstalige diensten aan. Hiermee worden klanten begeleid, van het vinden van een passende reisbestemming tot en met actueel vertrekadvies, waarin ook advies wordt gegeven over het traject om een vlucht op tijd te halen.

Sinds gisteren is de Google Home speaker in Nederland te koop, tot die tijd waren de spraakgestuurde diensten van KLM beschikbaar via telefoons en tablets. KLM lanceerde in december vorig jaar de toen nog Engelstalige inpakassistent. De Google Assistant is sinds 26 juli Nederlandstalig, en vanaf dat moment biedt KLM ook de gesproken mogelijkheid om vluchten te zoeken.

Reisgids
De eerste nieuwe service helpt klanten bij het vinden van een passende reisbestemming op basis van de gewenste vluchtduur, budget, reisdatum en reisthema. KLM biedt de klant na een korte dialoog drie passende bestemmingen aan, inclusief een korte uitleg van de bestemming. Via een link op de mobiele telefoon ontvangt de klant actuele ticketprijzen.

Met de reeds bestaande spraakgestuurde diensten kunnen klanten via de Google Home vluchten zoeken en boeken via een link die naar de mobiele telefoon wordt gestuurd. De inpakhulp geeft persoonlijk advies over welke bagage mee te nemen naar de bestemming op basis van de duur van de reis en de weersvoorspelling ter plaatse.

Vertrekplanner
Met de tweede nieuwe dienst laat KLM de klant weten hoe laat hij of zij moet vertrekken met de auto of het openbaar vervoer om op tijd op Schiphol aanwezig te zijn. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een technische verbinding met de systemen van Schiphol (API).

Alle spraakgestuurde diensten van KLM zijn ontwikkeld op basis van kunstmatige intelligentie (het voorspellen van gebeurtenissen en de beste opties op basis van eerdere gegevens) en KLM-technologie. De uitrol van de diensten is gisteren begonnent. Volgens KLM zullen alle spraakgestuurde diensten de komende maand beschikbaar zijn.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
BCD versimpelt declaraties

BCD versimpelt declaraties

19/06/2019

BCD Travel zegt dat het maken en indienen van declaraties door zakenreizigers veel makkelijker zullen worden door nieuwe technologieën zoals ‘machine learning.’ In een rapport over opkomende technologie, onder de…

Big Brother is watching you

Big Brother is watching you

18/06/2019

Alle airlines die in Nederland opereren zijn voortaan verplicht om hun gegevens te delen met de passagiersinformatie eenheid (Pi-NL), een nieuwe instantie die valt onder het ministerie van Justitie &…

Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…