
WhatsApp en KLM starten een test met een nieuwe service op WhatsApp. De Nederlandse airline is daarmee wereldwijd de eerste luchtvaartmaatschappij met een zakelijk WhatsApp-account. De service stelt KLM’s klanten in staat via WhatsApp hun boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtupdates te ontvangen en in tien talen vragen te stellen.
In samenwerking met enkele bedrijven is WhatsApp manieren aan het testen waarop bedrijven met klanten kunnen communiceren. WhatsApp wil zo toegevoegde waarde creëren voor klanten en ze verbinden aan de bedrijven waarmee zij in het dagelijks leven graag zaken doen. Als onderdeel van dit project heeft WhatsApp een zakelijke applicatie gebouwd waarmee bedrijven zoals KLM op een snelle en persoonlijke manier contact kunnen onderhouden met hun klanten.
KLM CEO Pieter Elbers zegt trots te zijn dat zijn maatschappij de wereldprimeur heeft als luchtvaartmaatschappij met een zakelijk WhatsApp-account. “Deze unieke samenwerking met WhatsApp onderstreept onze positie als pionier binnen de luchtvaartsector. Wij willen aanwezig zijn op de platformen waar onze klanten zijn; met 1 miljard gebruikers is het daarom logisch om als bedrijf een WhatsApp-account te hebben. Met een officieel en beveiligd WhatsApp-account kunnen we onze klanten van over de hele wereld dag en nacht en op een betrouwbare wijze van vluchtinformatie voorzien. Daarnaast hebben zij de gelegenheid om 24/7 vragen te stellen. Dit is echt een grote volgende stap in onze sociale media strategie.”
Klanten van de luchtvaartmaatschappij kunnen nu thuis en onderweg hun gegevens terugvinden en chatten met de luchtvaartmaatschappij. De berichten zijn beveiligd, zodat ze alleen door de klant en door KLM kunnen worden gelezen. WhatsApp zelf kan de berichten ook niet lezen. Klanten kunneng geverifieerde bedrijven in Whatsapp herkennen aan een groen vinkje. De service is beschikbaar voor klanten die via KLM.com tickets boeken of inchecken en aangeven dat ze via WhatsApp informatie willen ontvangen.