Home / Technologie / Kan China de A380 redden?

Kan China de A380 redden?

Kan China de A380 redden?

Airbus overweegt om een deel van de productie van de A380 te verplaatsen naar China. De fabrikant zou op die manier de slecht lopende verkoop van de superjumbo kunnen opvoeren.

De Franse president Emmanuel Macron was deze week in China, met in zijn gevolg een grote handelsdelegatie, onder wie Fabrice Brégier, de huidige topman van de civiele tak van het Frans-Duitse Airbus. Het Europese aanbod voor de Chinezen is om een industrieel partnerschap voor de bouw van de A380 te vormen. De eis die daar tegenover staat is dat Chinese carriers orders plaatsen voor het toestel.

Airbus heeft al een assemblagelijn voor de A320 in Tianjin, nabij Beijing. Om de Chinezen te verleiden ook samen te werken aan de A380 biedt Airbus aan de productie van de A320 in China alvast op te voeren.

De Chinese markt, met haar 1,3 miljard inwoners en een snel groeiende vraag naar vliegtuigstoelen, zou in principe ideaal zijn voor de A380, maar alleen China Southern Airlines heeft het toestel in dienst, slechts vijf stuks. In de communistische eenpartijstaat China controleert de regering nog steeds voor een groot deel de luchtvaart en andere takken van industrie. Zowel China Southern als China Eastern, belangrijke partners van KLM en Air France, zijn volledige staatsbedrijven.

Geliefd, maar…
De dubbeldeks A380 is sinds de introductie in 2007 geliefd geworden onder passagiers, vanwege de ruimte aan boord en wellicht ook het idee in het grootste toestel ooit te zitten.

Onder luchtvaartmaatschappijen daarentegen is het enthousiasme veel minder. Technisch gezien functioneert de A380 goed, maar de meer dan 500 stoelen – er passen ook 600 tot 700 in – is een groot aantal om te vullen. Een airline kan met kleinere vliegtuigen beter schakelen. Sinds de komst van de A380 zijn er twee kleinere widebodies op de markt verschenen: de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350, die beide efficiënter zijn.

Om de toekomst van de A380 te verzekeren zou er daarom een nieuwe versie moeten komen, de A380neo, naar analogie van de A320neo. Deze narrow-body serie vliegt al veertig jaar en is nu als neo aan een tweede leven begonnen. De A380 zou dat ook moeten kunnen, maar de investering voor een eventuele verbeterde versie van het toestel zijn immens. Airbus wil eerst zeker weten of daar voldoende orders tegenover staan.

In feite bestond de A380 de afgelopen tien jaar bij de gratie van Emirates. Van de 317 orders kwamen er 142 van de carrier uit Dubai, die nu 101 A380’s in gebruik heeft. Emirates heeft eerder aangegeven nieuwe bestellingen te willen plaatsen, mits er een A380-neo komt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….