Home / Technologie / Inzet kunstmatige intelligentie om vertragingen te reduceren

Inzet kunstmatige intelligentie om vertragingen te reduceren

Inzet kunstmatige intelligentie om vertragingen te reduceren

Volgens de International Air Transport Association (IATA) is jaarlijks driekwart van alle vluchten op tijd. De grootste factoren voor vertraging zijn het te laat binnenkomen van een voorgaande vlucht, en het uitlopen van werkzaamheden om het vliegtuig gereed te maken voor de volgende vlucht. Met behulp van kunstmatige intelligentie en voorspellende analyses kan die performance worden verbeterd.

IATA zegt dat een vertraging nu gemiddeld 51 minuten duurt. Gezien de aanhoudende groei van het vliegverkeer, zullen de vertragingen langer worden, indien er geen actie wordt ondernomen. Volgens technologiebedrijf SITA kunnen vertragingen de industrie 25 miljard dollar per jaar kosten.

Luchthavens en vliegmaatschappijen zijn op zoek naar meer controle en voorspelbaarheid. Uit onderzoek door SITA blijkt dat 66 procent van de luchtvaartmaatschappijen en 79 procent van de luchthavens van plan is, of al bezig is om voorspellende analyses te implementeren met behulp van kunstmatige intelligentie.

SITA werkt samen met een ‘belangrijke luchthaven’ in de Azië-Pacific-regio om met behulp van kunstmatige intelligentie verstoringen te voorspellen. Kunstmatige intelligentie kan inzicht verschaffen en voorspellingen doen door grote hoeveelheden historische vluchtdata en vertragingen te koppelen aan real-time informatie.

De luchthaven in kwestie heeft volgens het technologiebedrijf een complex netwerk met meer dan tweehonderd organisaties. Het kreeg soms pas dertig minuten voor de aankomst van een vliegtuig, informatie over de status daarvan. Door kunstmatige intelligentie en data-analyse toe te passen, is de luchthaven volgens SITA nu in staat om vertragingen bij inkomende vluchten accuraat te voorspellen.

Impact passagiers verkleinen
De luchthaven kan volgens SITA nu twee uur van tevoren de binnenkomende vluchten voorspellen. Met deze data kunnen middelen worden gepland en alvast actie worden ondernomen om de impact te verkleinen voor passagiers die hun aansluitende vlucht zullen missen.

Het kan volgens SITA ook mogelijk worden om premium passagiers het eerst te herboeken. Met behulp van kunstmatige intelligentie is het mogelijk om veel sneller dan met uitsluitend mankracht een prioriteitenlijst te maken.

Het is volgens het technologiebedrijf ook mogelijk om kunstmatige intelligentie in te gaan zetten om alle stakeholders in beeld te krijgen en om proactief de ‘turnaround’ van het vliegtuig te beheersen, en continu de coördinatie en efficiency te verbeteren. Ook zouden problemen kunnen worden opgespoord, nog voordat ze hebben plaatsgevonden.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Dries Klein weg bij KLM

Dries Klein weg bij KLM

25/09/2020

Dries Klein (61), vicepresident sales KLM Benelux, gaat per 1 november het bedrijf verlaten, na 34 jaar dienstverband. Hij maakt gebruik van de vrijwillige vertrekregeling bij KLM en gaat daarmee…

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

25/09/2020

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt…

IATA schrapt top Amsterdam

IATA schrapt top Amsterdam

24/09/2020

IATA heeft de fysieke top in Amsterdam, die eerder al was doorgeschoven naar eind november, nu definitief geannuleerd als gevolg van de corona-pandemie. Wel komt er een virtuele sessie. Dit…

Kremers state agent bij KLM

Kremers state agent bij KLM

23/09/2020

Minister Hoekstra van Financiën heeft woensdag de langverwachte benoeming van een state agent bij KLM bekendgemaakt. Het is beroepsbestuurder Jeroen Kremers, die toezicht zal houden op de juiste besteding van…

Restitutie weer binnen 7 dagen

Restitutie weer binnen 7 dagen

23/09/2020

Alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober zoals voorheen binnen zeven dagen hun klanten terugbetalen bij annulering van een vlucht. Dit heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bepaald. Toezichthouder ILT,…