Home / Technologie / Inzet kunstmatige intelligentie om vertragingen te reduceren

Inzet kunstmatige intelligentie om vertragingen te reduceren

Inzet kunstmatige intelligentie om vertragingen te reduceren

Volgens de International Air Transport Association (IATA) is jaarlijks driekwart van alle vluchten op tijd. De grootste factoren voor vertraging zijn het te laat binnenkomen van een voorgaande vlucht, en het uitlopen van werkzaamheden om het vliegtuig gereed te maken voor de volgende vlucht. Met behulp van kunstmatige intelligentie en voorspellende analyses kan die performance worden verbeterd.

IATA zegt dat een vertraging nu gemiddeld 51 minuten duurt. Gezien de aanhoudende groei van het vliegverkeer, zullen de vertragingen langer worden, indien er geen actie wordt ondernomen. Volgens technologiebedrijf SITA kunnen vertragingen de industrie 25 miljard dollar per jaar kosten.

Luchthavens en vliegmaatschappijen zijn op zoek naar meer controle en voorspelbaarheid. Uit onderzoek door SITA blijkt dat 66 procent van de luchtvaartmaatschappijen en 79 procent van de luchthavens van plan is, of al bezig is om voorspellende analyses te implementeren met behulp van kunstmatige intelligentie.

SITA werkt samen met een ‘belangrijke luchthaven’ in de Azië-Pacific-regio om met behulp van kunstmatige intelligentie verstoringen te voorspellen. Kunstmatige intelligentie kan inzicht verschaffen en voorspellingen doen door grote hoeveelheden historische vluchtdata en vertragingen te koppelen aan real-time informatie.

De luchthaven in kwestie heeft volgens het technologiebedrijf een complex netwerk met meer dan tweehonderd organisaties. Het kreeg soms pas dertig minuten voor de aankomst van een vliegtuig, informatie over de status daarvan. Door kunstmatige intelligentie en data-analyse toe te passen, is de luchthaven volgens SITA nu in staat om vertragingen bij inkomende vluchten accuraat te voorspellen.

Impact passagiers verkleinen
De luchthaven kan volgens SITA nu twee uur van tevoren de binnenkomende vluchten voorspellen. Met deze data kunnen middelen worden gepland en alvast actie worden ondernomen om de impact te verkleinen voor passagiers die hun aansluitende vlucht zullen missen.

Het kan volgens SITA ook mogelijk worden om premium passagiers het eerst te herboeken. Met behulp van kunstmatige intelligentie is het mogelijk om veel sneller dan met uitsluitend mankracht een prioriteitenlijst te maken.

Het is volgens het technologiebedrijf ook mogelijk om kunstmatige intelligentie in te gaan zetten om alle stakeholders in beeld te krijgen en om proactief de ‘turnaround’ van het vliegtuig te beheersen, en continu de coördinatie en efficiency te verbeteren. Ook zouden problemen kunnen worden opgespoord, nog voordat ze hebben plaatsgevonden.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Nieuwe look Aer Lingus

Nieuwe look Aer Lingus

20/01/2019

Aer Lingus heeft een nieuw logo en livery gepresenteerd in Dublin. Het veranderde uiterlijk valt samen met het aantreden van de nieuwe CEO, Sean Doyle, deze maand. Het is de…