Home / Technologie / IATA: EU moet meer haar best doen voor biobrandstof

IATA: EU moet meer haar best doen voor biobrandstof

IATA: EU moet meer haar best doen voor biobrandstof

De Europese Commissie doet niet genoeg om de productie van alternatieven voor fossiele brandstof voor de luchtvaart te promoten. Dit heeft Michael Gil, director aviation environment van IATA, gezegd in Sydney.

De CEO van KLM, Pieter Elbers beklaagt zich dezer dagen ook over het gebrek aan biofuel. KLM wil graag een deel van de fossiele brandstof vervangen door alternatieven. ‘Maar dan moet de biobrandstof er wel zijn,’ zei Elbers gisteren tegen Zakenreis.

Biobrandstof reduceert de uitstoot van CO2 in hoge mate. Afhankelijk van de basis van de biofuel is de reductie aan uitstoot 50 tot 90 procent minder dat die van fossiele brandstof. De huidige versies van biobrandstof moeten wel worden vermengd met fossiele fuel (bijvoorbeeld 50:50), omdat biofuel een aantal eigenschappen heeft die het vooralsnog onmogelijk maken er 100 procent van in de tanks te pompen.

Biobrandstof kan, gemaakt in grote hoeveelheden, een belangrijk argument zijn om luchthavens te laten groeien, zonder dat de emissie omhoog gaat. Voorwaarde is wel dat het niet gaat om landbouwproducten die eetbaar zijn, terwijl de verbouwing geen druk mag leggen op het milieu.

De Verenigde Staten geven wat IATA betreft het goede voorbeeld. De Amerikanen hebben met incentives de productie van biobrandstof in eigen land gestimuleerd en sterk verhoogd, legde Gil uit, ‘maar in Europa gebeurt niet veel.’

Richtlijn
Hij doelde daarmee op de lethargie bij de uitvoerende macht, de Europese Commissie, want het Europese parlement heeft wat IATA betreft wel het juiste voorwerk gedaan door aan te geven dat alternatieve brandstoffen, als onderdeel van de Richtlijn Hernieuwbare Bronnen (Renewable Energy Incentive) bij uitstek voor de luchtvaart zouden moeten worden gebruikt. Het is nu aan de Europese Raad (van alle regeringsleiders) om het plan goed te keuren en vervolgens aan de Commissie om het uit te voeren.

Michael Gil: “Het standpunt van het parlement is zeer belangrijk, want het geeft het juiste signaal af aan de markt om meer biobrandstof te produceren. Het is een stimulans voor nationale regeringen om beleid te ontwikkelen om alternatieve brandstof voor vliegtuigen te promoten.”

IATA is bang dat het onderwerp klem komt te zitten in de Brusselse bureaucratie, tussen het Europarlement, de Raad en de Commissie. Gil: “We hopen dat er medio deze maand overeenstemming komt over de laatste versie van de Richtlijn Hernieuwbare Bronnen. We dringen er bij de Europese Commissie en Raad op aan om de adviezen van het Europarlement op te volgen.

In 2008 werd er voor het eerst biobrandstof gebruikt in de luchtvaart, in een mengeling met gewone brandstof. Sindsdien zijn er wereldwijd 100.000 commerciële vluchten geweest met biobrandstof. KLM is een van de voorlopers in het gebruik van biofuel.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Weer uitstel Lelystad Airport

Weer uitstel Lelystad Airport

25/01/2021

De opening van Lelystad Airport vindt waarschijnlijk later plaats dan in november dit jaar, zoals eerder gepland. De Tweede Kamer heeft het dossier maandag “controversieel” verklaard, nu de regering demissionair…

Europese luchttaxi op komst

Europese luchttaxi op komst

22/01/2021

Een Europees programma rond drones wil vanaf volgend jaar proeven doen met vliegende taxi’s, zonder piloot. Nederland is betrokken bij het project, dat “een veilige integratie van drones in een…

Sneltest UK ook op Eurostar

Sneltest UK ook op Eurostar

22/01/2021

Reizigers die vanaf zaterdag per Eurostar vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland willen, moeten voordat ze op de trein stappen een sneltest ondergaan. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van…

Minister negeert bede KLM

Minister negeert bede KLM

21/01/2021

Voor KLM-crew wordt vooralsnog geen uitzondering gemaakt bij de verplichte sneltest die vanaf 23 januari ingaat. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag gezegd in de Tweede…