Home / Technologie / ‘Helft zakenreizen blijft weg’

‘Helft zakenreizen blijft weg’

‘Helft zakenreizen blijft weg’

Als de corona pandemie een keer voorbij is, zal het segment zakenreizen 50 procent lager blijven dan voorheen. Dit voorspelt Bill Gates, de topman van het Amerikaanse Microsoft.

De luchtvaart ligt, overal ter wereld, als gevolg van corona sinds april grotendeels plat. Het zakelijk reisverkeer is naar verhouding het zwaarst getroffen, er is nog maar een fractie van over. Herstel van de markt zou in de eerste helft van 2021 kunnen beginnen, met de komst van vaccins.

Maar het wordt nooit meer zoals vroeger, denkt Gates en dat vindt hij helemaal niet erg. Tijdens een online event van The New York Times zei de Amerikaanse miljardair en filantroop behalve een halvering van mondiale business travel ook een permanente daling van 30 procent aan days in the office te verwachten.

Zoom en Teams
Vergaderingen en congressen via een videoverbinding (met Zoom en Teams als grootste aanbieders) zijn in de plaats gekomen van de meeste zakenreizen en de kwaliteit ervan is volgens Gates zo hoog dat er geen terugkeer zal zijn naar het oude normaal. “De virtuele verbindingen hebben een hoge drempel opgeworpen om straks nog een echte zakenreis te ondernemen.”

Masayoshi Son, de CEO van de Japanse SoftBank, de grootste investeerder in technologie, vindt Zoom een verademing. “Na een overzeese vlucht had ik meestal een jetlag en soms was de hele reis tijdverspilling. Bovendien liep ik elk jaar wel een of andere kwaal op. Nu voel ik me een stuk beter en kan mijn tijd veel effectiever besteden,” aldus Son. “Zoom is heel goed. Je ziet de gezichten van de deelnemers en hun presentaties. Het is alsof je gewoon met hen praat, recht voor je. Zelfs wanneer ik eet of een glas wijn drink kan ik dit  combineren met een Zoom call.”

Onpartijdig zijn Gates en Son overigens niet. Teams is een product van Microsoft waar het bedrijf veel geld aan verdient. En SoftBank heeft dit jaar 1,8 miljard dollar geïnvesteerd in Zoom.

Tata en Amazon
Niettemin, multinationals in andere branches roemen eveneens de voordelen van niet hoeven te reizen en het zaken doen per video. Natarajan Chandrasekaran, bestuursvoorzitter van het Indiase conglomeraat Tata (in Nederland eigenaar van het vroegere Hoogovens) zei tegen The New York Times dat hij in het verleden soms een vliegreis maakte om een project van 50.000 dollar binnen te halen. “Recentelijk hebben we voor twee miljard dollar aan deals gesloten in vijf of zes Zoom calls.”

Amazon, het Amerikaanse online warenhuis en technologiereus, noemt een andere positieve uitkomst van corona, voor zichzelf. Het bedrijf van Jeff Bezos bespaarde dit jaar tot nu toe rond een miljard dollar op de uitgaven aan corporate travel. En dat terwijl de omzet en winst van Amazon met tientallen procenten zijn gestegen.

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…