
De nettowinst van Travelport is in 2018 gekelderd. Hoewel de omzet van de GDS steeg naar 2,5 miljard dollar bleef er onder de streep weinig over: 75 miljoen. Dit is 46 procent minder dan een jaar eerder.
Volgens Skift ondervindt Travelport, een Amerikaanse GDS met het hoofdkantoor in de UK, vooral de gevolgen van het verliezen van enkele grote klanten aan de twee concurrenten Sabre en Amadeus.
Verder heeft Travelports strategie van de laatste jaren om meer producten te verkopen, naast de klassieke distributie van tickets, nog weinig resultaat opgeleverd. Van de omzet bestond vorig jaar 96 procent uit deze aloude kerntaak.
Het Amerikaanse Sabre, de grootste GDS, publiceerde eerder dese maand wel goede cijfers en zag de omzet stijgen met 7,5 procent naar 3,9 miljard dollar. De nettowinst ging omhoog met 39 procent naar 337 miljoen dollar. Amadeus – Europees – komt binnenkort met jaarcijfers.
De gedetailleerde cijfers van Travelport zullen spoedig tot het verleden behoren, want het bedrijf is eind 2018 overgekomen door twee particuliere Amerikaanse investeringsmaatschappijen. Travelport verdwijnt daarom in juni van de beurs en is daarna niet meer verplicht kwartaalcijfers bekend te maken, terwijl de gepubliceerde jaarcijfers veel beknopter zullen zijn.