Home / Technologie / Extra inspectie Boeing 737’s

Extra inspectie Boeing 737’s

Extra inspectie Boeing 737’s

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft gebruikers van alle Boeing 737-types, inclusief de MAX, opgedragen om extra inspecties uit te voeren op mogelijk onveilige schakelaars, die zouden kunnen leiden tot een gevaarlijke daling van het zuurstofgehalte in de cabine.

De richtlijn heeft betrekking op de meer dan 2500 jets van dit type die in de Verenigde Staten staan geregistreerd. Volgens de FAA is het uitvalpercentage van de schakelaars vanaf een vlieghoogte van 10.000 voet (3.050 meter) ‘veel hoger dan aanvankelijk geschat’. De drukschakelaars moeten ervoor zorgen dat er vanaf deze hoogte voldoende zuurstof is om adem te kunnen halen. Niet alleen voor de passagiers, maar ook voor de cockpitbemanning, die door een tekort aan zuurstof bewusteloos zou kunnen raken. Daarom testen luchtvaartmaatschappijen regelmatig hun schakelaars.

Kunstmatige luchtdruk
Hoe hoger een vliegtuig (van alle types) stijgt, hoe lager de luchtdruk in het toestel wordt. Om dit te ondervangen, moet deze kunstmatig worden gereguleerd. Daartoe comprimeren de straalturbines aan de vleugels de binnenstromende lucht en pompen deze de cabine in. Zonder onder druk staande lucht zou alleen het gebruik van zuurstofmaskers overlevingskans aan de inzittenden bieden.

De FAA heeft nu verordonneerd dat alle 737-toestellen in de Verenigde Staten binnen 2000 vlieguren na de meest recente test van de drukschakelaars opnieuw moeten worden onderzocht, of 90 dagen na de ingangsdatum van de richtlijn op 15 juli. Hoewel de FAA geen wettelijke bevoegdheid heeft over andere landen, zal de richtlijn waarschijnlijk over de hele wereld worden overgenomen. Deze zou dan gelden voor de 9300 Boeing 737’s die buiten de Verenigde Staten vliegen.

Boeing zelf concludeerde vorig jaar dat het probleem geen significant veiligheidsrisico vormt, maar zowel de vliegtuigbouwer als de FAA keerde terug van dit standpunt toen zich dit voorjaar meerdere storingen voordeden.

Air France-KLM, inclusief Transavia, heeft 135 Boeing 737’s in dienst.

Foto © KLM

 

Hansmaarten Tromp
Door: | hansmaarten[at]xs4all.nl
Hansmaarten Tromp is zelfstandig tekstschrijver en eindredacteur van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nachttreinvervoer Arriva

Nachttreinvervoer Arriva

17/09/2021

Treinvervoerder Arriva heeft van de Autoriteit Consument & Markt toestemming gekregen om in 2023 nachttreinen te opereren naar Schiphol, vanuit Groningen en Maastricht. Arriva is een van origine Britse vervoersorganisatie…

Grens Indonesië weer open

Grens Indonesië weer open

17/09/2021

Buitenlandse bezoekers die een ‘essentiële reis’ naar Indonesië willen maken, kunnen het land weer in, mits volledig gevaccineerd en in bezit van een zakenvisum. Garuda-manager Rick Wouters spreekt over ‘goed…

Lancering BCD Pay

Lancering BCD Pay

16/09/2021

BCD heeft donderdag een eigen cloud-based platform gelanceerd dat kunstmatige intelligentie, machine learning en open API’s gebruikt om het betalings- en onkostenbeheer van zakenreizen te vereenvoudigen, te digitaliseren en te…

ANVR: hef de restricties op

ANVR: hef de restricties op

15/09/2021

De ANVR wil de verplichte quarantaine voor ingeënte reizigers na terugkeer uit verre bestemmingen snel afschaffen. Door de hoge vaccinatiegraad is reizen weer ‘verantwoord’ zowel binnen als buiten Europa, stelt…

Staking winkels Schiphol

Staking winkels Schiphol

15/09/2021

Winkelpersoneel van Schiphol Air Retail legt woensdag tussen 12.00 en 16.00 uur het werk neer. Vakbond FNV, die de actie organiseert, zegt dat SAR probeert de lonen te verlagen en…

EasyJet verliest tarievenzaak

EasyJet verliest tarievenzaak

14/09/2021

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft dinsdag easyJet in het ongelijk gesteld in het aanvechten van de sinds 2019 geldende tarieven en voorwaarden voor airlines op Schiphol. De…