Home / Technologie / Extra inspectie Boeing 737’s

Extra inspectie Boeing 737’s

Extra inspectie Boeing 737’s

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft gebruikers van alle Boeing 737-types, inclusief de MAX, opgedragen om extra inspecties uit te voeren op mogelijk onveilige schakelaars, die zouden kunnen leiden tot een gevaarlijke daling van het zuurstofgehalte in de cabine.

De richtlijn heeft betrekking op de meer dan 2500 jets van dit type die in de Verenigde Staten staan geregistreerd. Volgens de FAA is het uitvalpercentage van de schakelaars vanaf een vlieghoogte van 10.000 voet (3.050 meter) ‘veel hoger dan aanvankelijk geschat’. De drukschakelaars moeten ervoor zorgen dat er vanaf deze hoogte voldoende zuurstof is om adem te kunnen halen. Niet alleen voor de passagiers, maar ook voor de cockpitbemanning, die door een tekort aan zuurstof bewusteloos zou kunnen raken. Daarom testen luchtvaartmaatschappijen regelmatig hun schakelaars.

Kunstmatige luchtdruk
Hoe hoger een vliegtuig (van alle types) stijgt, hoe lager de luchtdruk in het toestel wordt. Om dit te ondervangen, moet deze kunstmatig worden gereguleerd. Daartoe comprimeren de straalturbines aan de vleugels de binnenstromende lucht en pompen deze de cabine in. Zonder onder druk staande lucht zou alleen het gebruik van zuurstofmaskers overlevingskans aan de inzittenden bieden.

De FAA heeft nu verordonneerd dat alle 737-toestellen in de Verenigde Staten binnen 2000 vlieguren na de meest recente test van de drukschakelaars opnieuw moeten worden onderzocht, of 90 dagen na de ingangsdatum van de richtlijn op 15 juli. Hoewel de FAA geen wettelijke bevoegdheid heeft over andere landen, zal de richtlijn waarschijnlijk over de hele wereld worden overgenomen. Deze zou dan gelden voor de 9300 Boeing 737’s die buiten de Verenigde Staten vliegen.

Boeing zelf concludeerde vorig jaar dat het probleem geen significant veiligheidsrisico vormt, maar zowel de vliegtuigbouwer als de FAA keerde terug van dit standpunt toen zich dit voorjaar meerdere storingen voordeden.

Air France-KLM, inclusief Transavia, heeft 135 Boeing 737’s in dienst.

Foto © KLM

 

Hansmaarten Tromp
Door: | hansmaarten[at]xs4all.nl
Hansmaarten Tromp is zelfstandig tekstschrijver en eindredacteur van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…