Home / Technologie / Expedia investeert in ‘multi-device’ zoeken en boeken

Expedia investeert in ‘multi-device’ zoeken en boeken

Expedia investeert in ‘multi-device’ zoeken en boeken

Online reisagent Expedia denkt dat reizigers steeds vaker hun trips op meerdere apparaten zullen onderzoeken en boeken. De zogeheten ‘multi-device’ distributie vergt technologische aanpassingen van Expedia, aldus algemeen directeur Dara Khosrowshahi in een interview met Skift.

“Er is een aantal trends waardoor we hebben besloten hierin te investeren,” zegt Khowrowshahi. “Ten eerste wordt het boekingsproces steeds ingewikkelder. Onze gebruiker shoppen op meer sites dan ooit tevoren. Een gebruiker die een vlucht zoekt, voert veertig zoekopdrachten in, voordat het tot een boeking komt. Veertig procent van onze gebruikers gebruikt meer dan één apparaat voor een boeking. Ten tweede exploderen de data in de reisindustrie en op het internet. In 2005 was de hele Google-index 200 terabytes groot. Vandaag de dag verwerkt Expedia diezelfde hoeveelheid data drie keer per dag. Mensen shoppen meer, juist door de hoeveelheid data die beschikbaar is in zoveel bronnen. De derde en zeer belangrijke trend die we zien, is dat de manier waarop gebruikers met internet omgaan, van pull naar push gaat. Pull betekent dat iemand op Google een zoekopdracht invult. Dit gebeurt 3,5 miljard keer per dag, een enorme hoeveelheid. Maar als je kijkt naar de push notificaties die je krijgt van obiele apparaten en dergelijk, denk wij dat dat volume vijf keer zo hoog ligt als die Google-zoekopdrachten. Je gaat dus van een pull-wereld met één apparaat, naar een push wereld met meer apparaten.”

Expedia heeft daarom ScratchPad ontwikkeld, een systeem waarmee je op verschillende apparaten aan de slag kunt met dezelfde zoekopdracht in het Expedia-systeem. “Als je dus bezig bent op je telefoon, maar wordt gestoord, dan kun je vervolgens bijvoorbeeld op je PC weer verder. En wat de omslag van pull naar push betreft – stel dat een gebruiker zegt geïnteresseerd te zijn in New York. Wij gaan vervolgens voor hem of haar shoppen. Je kunt ons bijvoorbeeld vragen om elke dag een e-mail te sturen met de prijsfluctuaties van vluchten en hotels. We gaan dit voor elk product dat op Expedia te boeken valt, mogelijk maken, zodat je niet steeds terug hoeft te komen om te winkelen. Wij kunnen dat voor je doen.”

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grenzen open, maar welke?

Grenzen open, maar welke?

12/05/2021

Het kabinet heeft aangekondigd dat vanaf 15 mei het reizen naar landen met een laag besmettingsniveau weer mogelijk zal zijn. Welke landen dat zijn is nog niet duidelijk. Voor Nederlanders…

Hoekstra stemt tegen Smith

Hoekstra stemt tegen Smith

11/05/2021

De Nederlandse staat zal over twee weken op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM tegen de nieuwe bonus in aandelen voor topman Ben Smith stemmen. Dit schrijft de demissionaire minister van…

Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…