Home / Technologie / Expedia investeert in ‘multi-device’ zoeken en boeken

Expedia investeert in ‘multi-device’ zoeken en boeken

Expedia investeert in ‘multi-device’ zoeken en boeken

Online reisagent Expedia denkt dat reizigers steeds vaker hun trips op meerdere apparaten zullen onderzoeken en boeken. De zogeheten ‘multi-device’ distributie vergt technologische aanpassingen van Expedia, aldus algemeen directeur Dara Khosrowshahi in een interview met Skift.

“Er is een aantal trends waardoor we hebben besloten hierin te investeren,” zegt Khowrowshahi. “Ten eerste wordt het boekingsproces steeds ingewikkelder. Onze gebruiker shoppen op meer sites dan ooit tevoren. Een gebruiker die een vlucht zoekt, voert veertig zoekopdrachten in, voordat het tot een boeking komt. Veertig procent van onze gebruikers gebruikt meer dan één apparaat voor een boeking. Ten tweede exploderen de data in de reisindustrie en op het internet. In 2005 was de hele Google-index 200 terabytes groot. Vandaag de dag verwerkt Expedia diezelfde hoeveelheid data drie keer per dag. Mensen shoppen meer, juist door de hoeveelheid data die beschikbaar is in zoveel bronnen. De derde en zeer belangrijke trend die we zien, is dat de manier waarop gebruikers met internet omgaan, van pull naar push gaat. Pull betekent dat iemand op Google een zoekopdracht invult. Dit gebeurt 3,5 miljard keer per dag, een enorme hoeveelheid. Maar als je kijkt naar de push notificaties die je krijgt van obiele apparaten en dergelijk, denk wij dat dat volume vijf keer zo hoog ligt als die Google-zoekopdrachten. Je gaat dus van een pull-wereld met één apparaat, naar een push wereld met meer apparaten.”

Expedia heeft daarom ScratchPad ontwikkeld, een systeem waarmee je op verschillende apparaten aan de slag kunt met dezelfde zoekopdracht in het Expedia-systeem. “Als je dus bezig bent op je telefoon, maar wordt gestoord, dan kun je vervolgens bijvoorbeeld op je PC weer verder. En wat de omslag van pull naar push betreft – stel dat een gebruiker zegt geïnteresseerd te zijn in New York. Wij gaan vervolgens voor hem of haar shoppen. Je kunt ons bijvoorbeeld vragen om elke dag een e-mail te sturen met de prijsfluctuaties van vluchten en hotels. We gaan dit voor elk product dat op Expedia te boeken valt, mogelijk maken, zodat je niet steeds terug hoeft te komen om te winkelen. Wij kunnen dat voor je doen.”

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM grijpt in om corona

KLM grijpt in om corona

26/02/2020

KLM voert ‘drastische’ bezuinigingsmaatregelen door om de gevolgen van Covid-19, het coronavirus, het hoofd te bieden. Dit heeft financieel directeur Erik Swelheim in een uitgelekte, interne brief laten weten. “Het…

VCK Travel in zee met RPPC

VCK Travel in zee met RPPC

25/02/2020

VCK Travel is deze maand lid geworden van Rotterdam Port Promotion Council (RPPC), het netwerk van havenbedrijven in de Maasstad. VCK is ooit ontstaan vanuit de haven en het reisbedrijf…

Mailbox Transavia gehackt

Mailbox Transavia gehackt

24/02/2020

De mailbox van Transavia is in 2015 gehackt, waardoor de gegevens van 80.000 passagiers in handen van vreemden zijn gekomen. De airline zegt maandag dat de hack pas kort geleden…

Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…