Home / Technologie / Expedia biedt als eerste spraakgestuurd hotels boeken

Expedia biedt als eerste spraakgestuurd hotels boeken

Expedia biedt als eerste spraakgestuurd hotels boeken

Expedia claimt de eerste boekingssite te zijn die reizigers in staat stelt om spraakgestuurd accommodatie te boeken. Binnen Expedia Action voor de Google Assistant kunnen reizigers ook hun bestaande boekingen raadplegen en vluchten en hotels annuleren.

Om hiervan gebruik te maken, koppelen klanten van Expedia hun account aan Expedia Action. Gebruikers van deze dienst kunnen ook spraakgestuurd een huurauto toevoegen aan bestaande reserveringen voor retourvluchten, het saldo van hun Expedia Rewards opvragen en inpaklijsten krijgen voor toekomstige reizen.

Expedia Action is gratis en uitsluitend Engelstalig.

Meer spraakgestuurde diensten
In de reiswereld worden meer spraakgestuurde diensten aangeboden dan voorheen, via diverse apparaten en platforms.

KLM lanceerde in december 2017 de Blue Bot inpakasssistent voor de Google Assistant en breidde dat in juli van dit jaar uit met een Nederlandstalige dienst waarbij ook via spraak vluchten kunnen worden gezocht. Het boeken van de vluchten gaat vooralsnog wel via een link naar de KLM website totdat KLM deze functionaliteit heeft toegevoegd in de spraakgestuurde dienst.

Sinds augustus dit jaar kun klanten ‘praten’ met BCD Travel’s TripSource via Amazon’s Alexa. BCD is ook bezig om spraakgestuurde boekingsmogelijkheden te ontwikkelen en uit te breiden naar de Google Assistant en Apple’s Siri.

Voor het gebruik van de spraakgestuurde diensten zijn speciale speakers nodig zoals Google Home of smartphones waarop de Alexa, Siri of Google Assistant apps zijn geïnstalleerd. Deze apps hebben ook toegang tot andere informatie op smart telefoons zoals zoekopdrachten, contacten, agenda’s.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Minder agressie in de lucht

Minder agressie in de lucht

14/12/2018

Het aantal gevallen van ‘unruly passengers’ in de lucht is dit jaar gedaald, zo blijkt uit voorlopige cijfers van IATA die deze week bekend zijn gemaakt. De meeste problemen zijn…

Homelike in Nederland

Homelike in Nederland

12/12/2018

Boekingsplatform Homelike, gericht op accommodatie voor de zakelijke markt, heeft sinds kort duizend appartementen in de verhuur in Amsterdam. Rotterdam en andere steden in de Benelux zullen ‘spoedig’ volgen, zegt…