Home / Technologie / Elektrisch vliegtuig?

Elektrisch vliegtuig?

Elektrisch vliegtuig?

De Amerikaanse start-up Wright Electric zegt binnen tien jaar een door accu’s aangedreven vliegtuig op de markt te kunnen brengen, met 150 stoelen, voor afstanden tot 500 kilometer.

De Wright One zou de concurrentie moeten aangaan met de Airbus A320 en de Boeing 737, die het marktsegment van vliegtuigen van die grootte domineren. De fabrikant in wording heeft ook al een airline-partner: easyJet is geïnteresseerd. Wright wil dat ‘binnen twintig jaar’ elke short haul vlucht elektrisch is.

Fossiel
Uitvinders en fabrikanten zijn al decennia bezig met onderzoek naar toestellen die niet op fossiele brandstof vliegen, maar een alternatieve energiebron hebben, zoals waterstof of elektriciteit. Verscheidene elektrische vliegtuigen hebben inmiddels het luchtruim gekozen, maar in alle gevallen ging het om zeer kleine toestellen, onbemand of met slechts enkele inzittenden.

Voor grotere toestellen, zelfs als er maar tien tot twintig stoelen in staan, is het grootste probleem het gewicht van de accu’s. In het eerste ontwerp van Wright Electric werd berekend dat de accu’s van het prototype 25.000 kilo zouden wegen, met eigenlijk alleen voldoende energie om het vliegtuig van de grond te krijgen. Ter vergelijking: een Airbus A320 kan tot 18.000 kilo kerosine tanken en daarmee 180-190 passagiers vervoeren over een afstand van meer dan 6.000 kilometer.

Geen doorbraak
Zowel Airbus als Boeing doen onderzoek naar elektrische aandrijving van vliegtuigen. Geen van beide is er tot nu toe in geslaagd een doorbraak te bereiken, ondanks een groot budget. De klassieke kerosine-motor blijkt vooralsnog de beste manier van propulsie op te leveren.

De grote fabrikanten van motoren, zoals Rolls-Royce en Pratt & Whitney zijn er wel in geslaagd de laatste tien jaar veel zuiniger producten op de markt te brengen.

Wright Electric zegt dat het elektrische vliegtuig uitermate geschikt is voor city-pairs in dichtbevolkte gebieden, waar nu een dikke vervoersstroom plaatsheeft, zoals New York-Boston, Londen-Parijs en Seoul-Jeju.

Maar waar de fabrikant geen rekening mee houdt is dat op veel van deze trajecten hogesnelheidstreinen rijden, die nu al efficiënter zijn dan vliegtuigen. Met de voortschrijdende railtechnologie lijkt de trein op de afstanden tot 600-700 kilometer de komende tien jaar nog terrein te zullen winnen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Naam D-reizen ontvreemd

Naam D-reizen ontvreemd

17/04/2021

De merknaam D-reizen is onlangs, korte tijd vóór moederbedrijf D-rt Groep failliet ging, door de twee directeuren ‘ontvreemd,’ waardoor de boedel minder waard is. Voor consumenten met reisvouchers maakt het…

Schiphol verder met BAM

Schiphol verder met BAM

16/04/2021

Schiphol heeft de samenwerking met BAM, Heijmans en VolkerWessels voortijdig verlengd, omdat de bouwers zich tijdens de coronacrisis “flexibel” hebben opgesteld, zegt de luchthaven. De firma’s onderhouden de bestaande infrastructuur…

Staatssteun voor Air Canada

Staatssteun voor Air Canada

16/04/2021

Air Canada ontvangt alsnog een steunpakket van de staat ter waarde van 5,9 miljard Canadese dollar (3,95 miljard euro). De regering in Ottawa lag de afgelopen tijd onder vuur omdat…

Verkeer Schiphol blijft laag

Verkeer Schiphol blijft laag

15/04/2021

Vorige maand reisden 660.000 mensen via Schiphol, een handjevol mensen in vergelijking met de 5,6 miljoen van maart 2019. Het vrachtvervoer steeg wel, met een hoger volume. Het aantal vluchten…

Staatssteun EU toegestaan

Staatssteun EU toegestaan

15/04/2021

Het Hof van Justitie van de EU heeft bepaald dat staatssteun aan airlines toegestaan blijft. Ryanair had de zaak opnieuw aanhangig gemaakt, maar de rechter verwierp de bezwaren. De Ierse…

Uitstel conventie van GBTA

Uitstel conventie van GBTA

14/04/2021

De jaarlijkse conventie van GBTA is verplaatst van juli naar november, door de aanhoudende pandemie. Intussen rommelt het opnieuw in de zakenreisorganisatie: ‘president’ Bhart Sarin is abrupt opgestapt. De jaarlijkse…