Home / Technologie / Elektrisch vliegen ver weg

Elektrisch vliegen ver weg

Elektrisch vliegen ver weg

EasyJet en Wright Electric hebben vandaag verdere invulling gegeven aan hun plannen voor elektrische vliegtuigen. Hieruit blijkt dat het tot zeker 2027 zal duren voordat de nieuwe technologie op grote schaal toepasbaar is.

Topman Johan Lundgren van de prijsvechter gaat er nu vanuit dat zijn airline over ongeveer negen jaar een groot elektrisch toestel zal kunnen inzetten en dan alleen nog maar op afstanden tot 500 kilometer.

Wright Electric, een Amerikaanse startup en partner van easyJet, is nu bezig een elektrische motor te bouwen die geschikt is voor een toestel met negen stoelen. Het kleinste type toestel dat easyJet in gebruik heeft telt 156 stoelen. Wright Electric heeft inmiddels wel patent aangevraagd op een motor voor een groot vliegtuig, maar de ontwikkelingen op het gebied van accu’s gaan heel langzaam. Het bedrijf kan nog geen jaar noemen waarin een groot prototype kan vliegen.

A320neo
Lundgren zei vandaag op Schiphol: “We weten dat het voor onze klanten belangrijk is dat we op een duurzame manier onze activiteiten ontplooien en met de introductie van A320neo kunnen we al een reductie van 15 procent in uitstoot en 50 procent in geluidsoverlast realiseren. Waarmee we tot de beste genoteerde luchtvaartmaatschappijen horen.”

Als een groot elektrisch toestel van Wright een keer luchtwaardig is, zal de route Amsterdam-Londen er uitermate geschikt voor zijn. De afstand is 350 kilometer, zoals de kraai vliegt, terwijl verbindingen over land (met de trein of de auto) een omweg moeten maken en daardoor langer duren.

De vraag is echter wel of er tegen die tijd, eind volgend decennium, veel andere ideale routes zullen zijn in Europa, onder de 500 kilometer, voor een elektrisch toestel. Tegen die tijd zal de spoorinfrastructuur ook verder zijn ontwikkeld, met meer routes en betere treinen. Ook de ontwikkelingen van elektrische, milieuvriendelijke auto’s zal niet stilstaan.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…