Home / Technologie / Elektrisch vliegen ver weg

Elektrisch vliegen ver weg

Elektrisch vliegen ver weg

EasyJet en Wright Electric hebben vandaag verdere invulling gegeven aan hun plannen voor elektrische vliegtuigen. Hieruit blijkt dat het tot zeker 2027 zal duren voordat de nieuwe technologie op grote schaal toepasbaar is.

Topman Johan Lundgren van de prijsvechter gaat er nu vanuit dat zijn airline over ongeveer negen jaar een groot elektrisch toestel zal kunnen inzetten en dan alleen nog maar op afstanden tot 500 kilometer.

Wright Electric, een Amerikaanse startup en partner van easyJet, is nu bezig een elektrische motor te bouwen die geschikt is voor een toestel met negen stoelen. Het kleinste type toestel dat easyJet in gebruik heeft telt 156 stoelen. Wright Electric heeft inmiddels wel patent aangevraagd op een motor voor een groot vliegtuig, maar de ontwikkelingen op het gebied van accu’s gaan heel langzaam. Het bedrijf kan nog geen jaar noemen waarin een groot prototype kan vliegen.

A320neo
Lundgren zei vandaag op Schiphol: “We weten dat het voor onze klanten belangrijk is dat we op een duurzame manier onze activiteiten ontplooien en met de introductie van A320neo kunnen we al een reductie van 15 procent in uitstoot en 50 procent in geluidsoverlast realiseren. Waarmee we tot de beste genoteerde luchtvaartmaatschappijen horen.”

Als een groot elektrisch toestel van Wright een keer luchtwaardig is, zal de route Amsterdam-Londen er uitermate geschikt voor zijn. De afstand is 350 kilometer, zoals de kraai vliegt, terwijl verbindingen over land (met de trein of de auto) een omweg moeten maken en daardoor langer duren.

De vraag is echter wel of er tegen die tijd, eind volgend decennium, veel andere ideale routes zullen zijn in Europa, onder de 500 kilometer, voor een elektrisch toestel. Tegen die tijd zal de spoorinfrastructuur ook verder zijn ontwikkeld, met meer routes en betere treinen. Ook de ontwikkelingen van elektrische, milieuvriendelijke auto’s zal niet stilstaan.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…