Home / Technologie / Elektrisch vliegen ver weg

Elektrisch vliegen ver weg

Elektrisch vliegen ver weg

EasyJet en Wright Electric hebben vandaag verdere invulling gegeven aan hun plannen voor elektrische vliegtuigen. Hieruit blijkt dat het tot zeker 2027 zal duren voordat de nieuwe technologie op grote schaal toepasbaar is.

Topman Johan Lundgren van de prijsvechter gaat er nu vanuit dat zijn airline over ongeveer negen jaar een groot elektrisch toestel zal kunnen inzetten en dan alleen nog maar op afstanden tot 500 kilometer.

Wright Electric, een Amerikaanse startup en partner van easyJet, is nu bezig een elektrische motor te bouwen die geschikt is voor een toestel met negen stoelen. Het kleinste type toestel dat easyJet in gebruik heeft telt 156 stoelen. Wright Electric heeft inmiddels wel patent aangevraagd op een motor voor een groot vliegtuig, maar de ontwikkelingen op het gebied van accu’s gaan heel langzaam. Het bedrijf kan nog geen jaar noemen waarin een groot prototype kan vliegen.

A320neo
Lundgren zei vandaag op Schiphol: “We weten dat het voor onze klanten belangrijk is dat we op een duurzame manier onze activiteiten ontplooien en met de introductie van A320neo kunnen we al een reductie van 15 procent in uitstoot en 50 procent in geluidsoverlast realiseren. Waarmee we tot de beste genoteerde luchtvaartmaatschappijen horen.”

Als een groot elektrisch toestel van Wright een keer luchtwaardig is, zal de route Amsterdam-Londen er uitermate geschikt voor zijn. De afstand is 350 kilometer, zoals de kraai vliegt, terwijl verbindingen over land (met de trein of de auto) een omweg moeten maken en daardoor langer duren.

De vraag is echter wel of er tegen die tijd, eind volgend decennium, veel andere ideale routes zullen zijn in Europa, onder de 500 kilometer, voor een elektrisch toestel. Tegen die tijd zal de spoorinfrastructuur ook verder zijn ontwikkeld, met meer routes en betere treinen. Ook de ontwikkelingen van elektrische, milieuvriendelijke auto’s zal niet stilstaan.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
BCD versimpelt declaraties

BCD versimpelt declaraties

19/06/2019

BCD Travel zegt dat het maken en indienen van declaraties door zakenreizigers veel makkelijker zullen worden door nieuwe technologieën zoals ‘machine learning.’ In een rapport over opkomende technologie, onder de…

Big Brother is watching you

Big Brother is watching you

18/06/2019

Alle airlines die in Nederland opereren zijn voortaan verplicht om hun gegevens te delen met de passagiersinformatie eenheid (Pi-NL), een nieuwe instantie die valt onder het ministerie van Justitie &…

Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…