Home / Technologie / Einde bouw A380 in zicht

Einde bouw A380 in zicht

Einde bouw A380 in zicht

Airbus heeft in een verklaring aangegeven met Emirates te praten over de A380. Hoewel Airbus geen details geeft, lijkt het te gaan om inkrimping van de order. Het einde aan de bouw van de superjumbo komt zo in zicht.

De verklaring is kort en spreekt alleen over ‘discussies’ tussen beide partijen. Airbus is een beursgenoteerde onderneming en is verplicht grote ontwikkelingen te melden. Mogelijk wil Emirates A350’s afnemen in plaats van meer A380’s.

Emirates is verreweg de grootste gebruiker van de dubbeldeks A380, met 109 stuks in dienst, 53 in bestelling en opties op nog eens 16. De A380 is het grootste passagiersvliegtuig dat er bestaat. Emirates heeft A380’s met verschillende configuraties, variërend tussen 489 en 615 stoelen.

A350
De grootte van het toestel past het beste bij het model van de Golf-carrier: grote aantallen passagiers vervoeren over de hele wereld, via een tussenstop in Dubai. Maar de viermotorige A380, waarvan het ontwerp twintig jaar oud is, verbruikt aanzienlijk meer brandstof, per passagier, dan de jongste generatie tweemotorige widebodies, met name de Airbus A350, de Boeing 787 Dreamliner en de Boeing 777-X. Bij de kostenberekening van vliegtuigen is voor een airline het brandstofverbruik per passagier per afgelegde kilometer een van de belangrijkste factoren

Emirates kan voorlopig – de komende tien jaar – niet zonder de A380, omdat het toestel veel vliegt op luchthavens die de grens van het aantal vliegbewegingen hebben bereikt, zoals Heathrow. Overschakelen op kleinere toestellen zou betekenen dat Emirates minder passagiers kan vervoeren, want verhoging van de frequentie op Heathrow is niet mogelijk.

Vlaggenschip
Voor Airbus moest de A380 begin deze eeuw het vlaggenschip worden. De Europese fabrikant voorzag een vraag van 1.200 toestellen in een tijdsbestek van twee decennia. De werkelijke verkoop stokte op 331 toestellen, waarvan er 234 zijn afgeleverd.

Alleen Emirates bleek een gretige afnemen. Begin deze maand annuleerde een onbekende klant de order voor tien A380’s. De orders voor de A380 waren de afgelopen jaren minimaal. De fabrikant heeft de productie verlaagd naar acht eenheden dit jaar.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…

Leonardo Royal officieel open

Leonardo Royal officieel open

11/10/2019

Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is gisteren officieel geopend. Sinds april waren de deuren al open voor gasten. Het hotel maakt deel uit van de Israëlische Fattal Hotel Group, die…

Kickstart voor AI in Nederland

Kickstart voor AI in Nederland

10/10/2019

Vijf Nederlandse bedrijven, waaronder KLM, willen AI in Nederland een impuls geven met het verder ontwikkelen van technologie op het gebied van kunstmatige intelligentie. Daartoe hebben Ahold Delhaize, ING, KLM,…

BP ruilt CWT in voor Egencia

BP ruilt CWT in voor Egencia

09/10/2019

BP heeft Egencia gekozen als nieuwe travel management company voor het wereldwijde zakenreisbeleid van de Britse multinational. Het contract met CWT is opgezegd. Egencia, een dochteronderneming van de Amerikaanse Expedia…

KLM is 100, hoe nu verder?

KLM is 100, hoe nu verder?

08/10/2019

KLM vierde gisteren op grootse wijze haar eeuwfeest en gaat vandaag verder met een business-as-usual-mentaliteit. Maar zo ‘usual’ is de situatie niet. Topman Smith van Air France-KLM wil een strakkere…