Home / Technologie / Een nieuw jaar, een nieuw vliegtuig – de Boeing 777X

Een nieuw jaar, een nieuw vliegtuig – de Boeing 777X

Een nieuw jaar, een nieuw vliegtuig – de Boeing 777X

De Boeing 777X zal naar verwachting in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst gaan vliegen. Hoewel het ontwerp teruggaat tot de eerste ‘triple’ van twintig jaar geleden, is de ‘X’ in feite een geheel nieuw type, met vleugels van koolstofvezel en opklapbare vleugeltips.

De nieuwe triple wordt nog langer dan de voorgangers en krijgt dus meer capaciteit. De tot nu toe laatste upgrade van de Boeing 777, de 777-300ER, is al het langste vliegtuig, met een romp van 73,8 meter (de Airbus A380 is 72,7 meter lang).

Boeing doet er met de ‘X’, die straks in twee varianten op de markt komt als Boeing 777-8 en 777-9, nog een schepje bovenop. De 777-8 meet 69,8 meter, de 777-9 komt uit op 76,7 meter. In de 777-9 passen 414 stoelen (twee-klassen-configuratie), Op de tekentafel ligt al een ontwerp voor een nog langere versie van rond de tachtig meter, de 777-10.

Alle varianten krijgen twee motoren, die Boeing speciaal laat bouwen bij General Electric.

Opklapbare vleugels
Om de extra lengte te kunnen dragen zijn grotere vleugels nodig: er komt zeven meter bij aan wingspan, in vergelijking met de Boeing 777-300ER. Boeing wil voorkomen dat luchthavens hun opstelplaatsen en gates moeten aanpassen en komt daarom met een truc uit de oude doos: opklapbare vleugeltips. De beide uiteinden van drieëneenhalve meter elk, kunnen na aankomst worden ingeklapt, waardoor de benodigde ruimte op het platform gelijk is aan die van de Boeing 777-300ER.

De ‘foldable wing tip’ is afkomstig uit de militaire vliegtuigbouw en wordt al jaren gebruikt om meer toestellen te kunnen herbergen op vliegdekschepen. Bij passagiersvliegtuigen was het tot nu toe een zeldzaamheid, maar Boeing gaat daar verandering in brengen.

De vleugeltips vormen ook meteen de meest onzekere factor van het ontwerp, die zich in de testfase zal moeten bewijzen. Boeing moet voor de nieuwe feature speciale certificatie aanvragen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA is onder meer geïnteresseerd in de vraag of het opklapmechanisme ook goed functioneert bij extreem weer, zoals harde wind en lage temperaturen.

In dienst in 2020
Boeing neemt ruim de tijd om de X te testen. Er zullen dit jaar vele proefvluchten komen, met een verwachte certificatie begin 2020. Medio 2020 zouden de eerste toestellen in gebruik moeten komen, met Etihad Airways als launch customer voor de 777-8 en Lufthansa voor de 777-9.

In het orderboek van Boeing staan nu 273 eenheden van de 777-9 en 53 voor de 777-8. Grootste klant is Emirates, met 150 bestellingen. Emirates is momenteel ook de grootste gebruiker van de Boeing 777-300ER (161 stuks).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda schrapt Boeing MAX

22/03/2019

Garuda Indonesia schrapt een order voor 49 Boeing 737 MAX 8’s. De carrier heeft geen vertrouwen meer in het product, na twee crashes van MAX-vliegtuigen van andere airlines, waarbij recentelijk…

EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…