Home / Technologie / EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor korte afstand

EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor korte afstand

EasyJet ontwikkelt elektrisch vliegtuig voor korte afstand

EasyJet heeft vandaag tijdens de Innovation Day op luchthaven Londen Gatwick aangekondigd samen met het Amerikaanse Wright Electric een elektrisch vliegtuig te zullen ontwikkelen met een bereik van 540 kilometer.

Het duurt nog wel even: de twee partijen spreken over ‘een decade’ voordat het elektrische toestel, voorlopig alleen bestemd voor de kortere afstanden, er zal zijn. Twintig procent van de nu bestaande routes van easyJet zou geschikt zijn voor dit vliegtuig, waaronder Amsterdam-Londen.

De techniek van een elektrisch vliegtuig is vergelijkbaar met die van een elektrische auto: de aandrijving is afkomstig van oplaadbare accu’s. Volgens Wright is het product veel zuiniger in gebruik dan brandstofmotoren, terwijl de uitstoot van geluid en broeikasgassen een fractie zou zijn van de huidige generatie vliegtuigen.

De ingenieurs van Wright bouwen een vliegtuig waarvan de motoren ín de vleugels zitten, niet eronder. De vleugels van de nu bestaande vliegtuigen zijn behalve het draagvlak ook de brandstoftanks. Die tanks zijn niet meer nodig, terwijl Wright heeft berekend dat de accu’s lichter zijn dan fossiele brandstof.

Wright heeft al bewezen dat het principe werkt. Het bedrijf heeft een prototype tweezitstoestel, waarmee testvluchten worden uitgevoerd. Volgend jaar volgt een tweede prototype. Wright zegt in 2021 een groter elektrisch vliegtuig gereed te hebben op de ‘schaal van een commercieel toestel.’

Milieustrategie
De samenwerking met Wright vormt een onderdeel van easyJets strategie om uitstoot en geluidsbelasting te reduceren. De Britse prijsvechter zegt sinds 2000 de uitstoot van CO2 te hebben  verminderd met ruim dertig procent, van 116,2 gram tot 79,98 gram per passagierskilometer.

EasyJet wil dit in 2022 hebben verlaagd naar 72 gram CO2 per passagierskilometer. De nieuwe vliegtuigen die easyJet momenteel in gebruik neemt zijn uit de familie van het type Airbus A320neo, die veel zuiniger in gebruik zijn dan de voorgangers.

Verder is easyJet bezig waterstoftechnologie in te zetten, die het mogelijk maakt om elektrisch te taxiën op de luchthavens, waardoor opnieuw brandstof wordt gespaard, terwijl er minder uitstoot van CO2 en geluidshinder is.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
AmEx GBT naar de beurs

AmEx GBT naar de beurs

08/12/2021

American Express Global Business Travel (GBT) gaat samen met een speciaal vehikel naar de beurs, als aparte entiteit. De geschatte waarde van deze Initial Public Offering ligt rond de 5,3…

Wat doen we met Schiphol?

Wat doen we met Schiphol?

08/12/2021

Het demissionaire kabinet zit in zijn maag met Schiphol. Adviseurs hebben erop gewezen dat de luchthaven niet voldoet aan de milieunormen en fors zou moeten krimpen. De NOS meldt dat…

EASA: bliksemgevaar A350

EASA: bliksemgevaar A350

07/12/2021

EASA waarschuwt dat bliksemafleiders op de A350 mogelijk niet goed werken, waardoor het composiet-toestel bij een inslag gevaar kan lopen. Het is niet het enige probleem van het type: ook…

Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…