Home / Technologie / Delftse studenten ontwerpen Greenliner zonder emissie

Delftse studenten ontwerpen Greenliner zonder emissie

Delftse studenten ontwerpen Greenliner zonder emissie

Studenten van de TU Delft hebben een emissievrij vliegtuig ontworpen onder de naam Greenliner. Op het DAG-symposium in Noordwijk hielden ze er afgelopen week een presentatie over.

Tien studenten in Aerospace Engineering aan de Delft University of Technology (TU Delft) voerden een opdracht uit in het kader van het Green Flying project. In tien weken moesten ze met een  uitgewerkt plan komen voor een vliegtuig dat bij de voortstuwing geen broeikasgas uitstoot. En dat deden ze. Een van de studenten, Marco Delgado Gosalvéz, gaf bij de Dutch Aviation Group een indruk van wat tien slimme geesten vermogen.

In 2030 is het mogelijk, zo hield hij zijn gehoor voor, om emissieloos te vliegen met een toestel dat gebruikmaakt van een combinatie van waterstof en brandstofcellen, voortgedreven door propellors rond de romp. Grootste nadeel: het vliegtuig is relatief klein, met slechts negentien stoelen, terwijl in de commerciële luchtvaart een aantal van vijftig stoelen de basis vormt.

19 stoelen
Maar de TU Delft redeneert: als tien studenten in luttele weken een Greenliner met 19 stoelen kunnen ontwerpen, wat is er dan nog meer mogelijk? De belangrijkste vraag is of de Greenliner en eventuele andere emissievrije toestellen inderdaad levensvatbaar zijn, zowel technisch als economisch. Tot nu toe is steeds gebleken dat kerosine verreweg de beste brandstof is voor vliegtuigen.

In hun rapport Green Flying geven de TU-studenten hun motivatie weer: ‘We bewonderen vliegtuigen, maar we geven ook om het milieu. Opwarming van de aarde en de uitputting van fossiele brandstof zijn twee van de grootste hedendaagse mondiale vraagstukken.’

De studenten vinden dat beide problemen de luchtvaartsector aangaan. Fossiele brandstoffen raken uiteindelijk op en dus móet de industrie wel met een alternatief komen. En tot die tijd loopt de schade aan het milieu, door de uitstoot van broeikasgassen, op en ‘zou een punt kunnen bereiken waarop herstel niet meer mogelijk is,’ stellen ze.

‘Omdat de luchtvaart van cruciaal belang is in de moderne wereld dient er een goed alternatief te worden gevonden,’ voegen ze daaraan toe. De TU-studenten zijn hier optimistisch over en denken dat een ‘groene’ toekomst voor de luchtvaart geen hersenschim is. Ze vergelijken de situatie met die van de elektrische auto, die twintig jaar geleden in de kinderschoenen stond, maar nu gemeengoed is geworden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Wifi bij KLM Cityhopper 

Wifi bij KLM Cityhopper 

20/11/2019

KLM Cityhopper zal vanaf begin 2021 in haar nieuwste toestellen, de Embraer 195-E2, wifi aan boord hebben, tegen betaling. Dit is door KLM bekendgemaakt, samen met de bevestiging van de…

Vijftig A350’s voor Emirates 

Vijftig A350’s voor Emirates 

19/11/2019

Emirates heeft haar totale order bij Airbus voor widebodies verlaagd naar vijftig, allemaal A350’s. De eerdere bestelling bestond uit zeventig toestellen: dertig A350’s en veertig A330neo’s. Hierdoor is de waarde…

EasyJet is nu klimaatneutraal

EasyJet is nu klimaatneutraal

19/11/2019

EasyJet compenseert voortaan namens al haar klanten de uitstoot van CO2. ‘En dit is nog maar het begin,’ zegt Andrea Caulfield-Smith van de airline tegen Zakenreis tijdens de GBTA-conferentie in…