Home / Technologie / Delftse studenten ontwerpen Greenliner zonder emissie

Delftse studenten ontwerpen Greenliner zonder emissie

Delftse studenten ontwerpen Greenliner zonder emissie

Studenten van de TU Delft hebben een emissievrij vliegtuig ontworpen onder de naam Greenliner. Op het DAG-symposium in Noordwijk hielden ze er afgelopen week een presentatie over.

Tien studenten in Aerospace Engineering aan de Delft University of Technology (TU Delft) voerden een opdracht uit in het kader van het Green Flying project. In tien weken moesten ze met een  uitgewerkt plan komen voor een vliegtuig dat bij de voortstuwing geen broeikasgas uitstoot. En dat deden ze. Een van de studenten, Marco Delgado Gosalvéz, gaf bij de Dutch Aviation Group een indruk van wat tien slimme geesten vermogen.

In 2030 is het mogelijk, zo hield hij zijn gehoor voor, om emissieloos te vliegen met een toestel dat gebruikmaakt van een combinatie van waterstof en brandstofcellen, voortgedreven door propellors rond de romp. Grootste nadeel: het vliegtuig is relatief klein, met slechts negentien stoelen, terwijl in de commerciële luchtvaart een aantal van vijftig stoelen de basis vormt.

19 stoelen
Maar de TU Delft redeneert: als tien studenten in luttele weken een Greenliner met 19 stoelen kunnen ontwerpen, wat is er dan nog meer mogelijk? De belangrijkste vraag is of de Greenliner en eventuele andere emissievrije toestellen inderdaad levensvatbaar zijn, zowel technisch als economisch. Tot nu toe is steeds gebleken dat kerosine verreweg de beste brandstof is voor vliegtuigen.

In hun rapport Green Flying geven de TU-studenten hun motivatie weer: ‘We bewonderen vliegtuigen, maar we geven ook om het milieu. Opwarming van de aarde en de uitputting van fossiele brandstof zijn twee van de grootste hedendaagse mondiale vraagstukken.’

De studenten vinden dat beide problemen de luchtvaartsector aangaan. Fossiele brandstoffen raken uiteindelijk op en dus móet de industrie wel met een alternatief komen. En tot die tijd loopt de schade aan het milieu, door de uitstoot van broeikasgassen, op en ‘zou een punt kunnen bereiken waarop herstel niet meer mogelijk is,’ stellen ze.

‘Omdat de luchtvaart van cruciaal belang is in de moderne wereld dient er een goed alternatief te worden gevonden,’ voegen ze daaraan toe. De TU-studenten zijn hier optimistisch over en denken dat een ‘groene’ toekomst voor de luchtvaart geen hersenschim is. Ze vergelijken de situatie met die van de elektrische auto, die twintig jaar geleden in de kinderschoenen stond, maar nu gemeengoed is geworden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nog minder hinder Schiphol

Nog minder hinder Schiphol

05/03/2021

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland nemen extra stappen tegen geluidshinder, ‘ook nu er minder vliegverkeer is’ en ‘ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart,’ zeggen de twee organisaties. De zestien nieuwe maatregelen…

Omzet Brussels 72 pct lager

Omzet Brussels 72 pct lager

05/03/2021

Brussels Airlines heeft een zwaar jaar achter de rug. Het aantal vervoerde passagiers daalde met 77 procent en de omzet met 72 procent. Er kwam een operationeel verlies van 332…

Vliegverbod UK nu tot 1 april

Vliegverbod UK nu tot 1 april

04/03/2021

Het vliegverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika naar Nederland is verlengd met vier weken tot 1 april. Dit schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan…

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

04/03/2021

De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde. De vraag…

IATA: geen vaccinatieplicht

IATA: geen vaccinatieplicht

03/03/2021

Passagiers hoeven wat IATA betreft niet te zijn ingeënt tegen corona om te mogen reizen, maar de organisatie legt de verantwoordelijkheid hiervoor bij overheden. “Als de Europese Unie een vaccinatieplicht…