
Bombardier heeft maandagavond (Canadese tijd) op een ceremonie bij ICAO in Montreal als eerste vliegtuigfabrikant een EPD ontvangen (Environmental Product Declaration) voor haar ‘milieuvriendelijke’ toestel, de CSeries. EPD is een internationaal erkend milieucertificaat dat door milieu-instanties mag worden uitgereikt voor producten die voldoen aan de hoogste normen.
De CSeries, die in een kleinere (CS100) en een grotere (CS300) wordt gebouwd, gaat volgens de EPD niet alleen van alle bestaande vliegtuigen het meest efficiënt met brandstof om, het toestel kan na gedane dienst ook grotendeels worden gerecycled, op zeventien procent na.
Er is een probleem, vanuit de totale impact op het milieu bekeken: de CSeries kan maar 100 tot 160 passagiers vervoeren en is door het aantal bestellingen een kleine speler op de markt. De Canadese fabrikant heeft nu in totaal 358 bestellingen voor de CSeries uitstaan.
“Je moet ergens beginnen,” zegt Fred Cromer, de president van Bombardier Commercial Aircraft, tegen Zakenreis. “We willen eerst het programma van de CSeries tot een succes maken en of we daarna ook grotere toestellen zullen bouwen, zien we wel.”
Bombardier heeft wel een aantal malen gehint dat de CSeries het begin van het einde van het duopolie van Airbus en Boeing zou kunnen inluiden. Bombardier zou met een grotere variant op termijn willen concurreren met de Boeing 737 en de Airbus A320.
De CS100 is eerder dit jaar door Swiss als launch customer in gebruik genomen; de maatschappij heeft nu twee exemplaren. Dit najaar zal airBaltic uit Letland de CS300 als eerste in ontvangst nemen.