Home / Technologie / Boeing voelt handelsoorlog

Boeing voelt handelsoorlog

Boeing voelt handelsoorlog

Boeing voelt de handelsoorlog tussen de VS en China. De fabrikant uit Chicago kreeg afgelopen week op de Farnborough Airshow weliswaar meer orders binnen dan de Europese concurrent Airbus, maar er zat geen enkele Chinese klant bij.

Als die ‘droogte’ aanhoudt, kan dat Boeing opbreken – China is al een grote markt voor de luchtvaart en deze zal de komende jaren accelereren.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft dit jaar heffingen opgelegd op veel producten uit het buitenland, om de eigen industrie te beschermen. De export uit Europa en andere werelddelen naar de VS heeft hier last van, maar Chinese bedrijven zijn het hardst getroffen. In reactie hierop heeft China producten uit de VS belast met hoge invoerrechten en Boeing begint dit te voelen.

Waar de handelsoorlog in uitmondt is de vraag. Vaststaat dat de handel tussen Europa en Azië, waar geen sprake is van extra heffingen, groeit. Dat geldt ook voor Airbus: de fabrikant heeft dit jaar zeventig orders uit China binnengehaald, Boeing geen enkele.

Trump heeft ook de Amerikaanse boycot tegen Iran opnieuw ingevoerd, waardoor Boeing miljardenorders uit Iran is kwijtgeraakt. Ook hier lijkt Airbus te zullen profiteren, want de Europese Unie heeft de handel met Iran genormaliseerd.

Boeing ‘wint’ Airshow
Over de gehele linie was Boeing op de Farnborough Airshow 2018 de winnaar, met 532 orders voor nieuwe vliegtuigen (waarde: 92 miljard dollar) tegenover 431 stuks voor Airbus, met een waarde van zeventig miljard dollar.

Boeing en Airbus sleepten als marktleiders verreweg de meeste orders binnen. Alle bedrijven samen konden bestellingen voor 192 miljard dollar in totaal noteren, 67,5 miljard meer dan Farnborough 2016. Ook het resultaat van de Airshow 2017 op Le Bourget bij Parijs lag aanzienlijk lager: 115 miljard dollar.

De CEO van Farnborough International, Gareth Rogers, liet zich lyrisch uit over de luchtvaartindustrie en de rol van ‘barometer’ die de Airshow vervult. De backlog (orderboek) van de fabrikanten is nu gevuld met rond de 15.000 vliegtuigen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Wifi bij KLM Cityhopper 

Wifi bij KLM Cityhopper 

20/11/2019

KLM Cityhopper zal vanaf begin 2021 in haar nieuwste toestellen, de Embraer 195-E2, wifi aan boord hebben, tegen betaling. Dit is door KLM bekendgemaakt, samen met de bevestiging van de…

Vijftig A350’s voor Emirates 

Vijftig A350’s voor Emirates 

19/11/2019

Emirates heeft haar totale order bij Airbus voor widebodies verlaagd naar vijftig, allemaal A350’s. De eerdere bestelling bestond uit zeventig toestellen: dertig A350’s en veertig A330neo’s. Hierdoor is de waarde…

EasyJet is nu klimaatneutraal

EasyJet is nu klimaatneutraal

19/11/2019

EasyJet compenseert voortaan namens al haar klanten de uitstoot van CO2. ‘En dit is nog maar het begin,’ zegt Andrea Caulfield-Smith van de airline tegen Zakenreis tijdens de GBTA-conferentie in…