Home / Technologie / Boeing voelt handelsoorlog

Boeing voelt handelsoorlog

Boeing voelt handelsoorlog

Boeing voelt de handelsoorlog tussen de VS en China. De fabrikant uit Chicago kreeg afgelopen week op de Farnborough Airshow weliswaar meer orders binnen dan de Europese concurrent Airbus, maar er zat geen enkele Chinese klant bij.

Als die ‘droogte’ aanhoudt, kan dat Boeing opbreken – China is al een grote markt voor de luchtvaart en deze zal de komende jaren accelereren.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft dit jaar heffingen opgelegd op veel producten uit het buitenland, om de eigen industrie te beschermen. De export uit Europa en andere werelddelen naar de VS heeft hier last van, maar Chinese bedrijven zijn het hardst getroffen. In reactie hierop heeft China producten uit de VS belast met hoge invoerrechten en Boeing begint dit te voelen.

Waar de handelsoorlog in uitmondt is de vraag. Vaststaat dat de handel tussen Europa en Azië, waar geen sprake is van extra heffingen, groeit. Dat geldt ook voor Airbus: de fabrikant heeft dit jaar zeventig orders uit China binnengehaald, Boeing geen enkele.

Trump heeft ook de Amerikaanse boycot tegen Iran opnieuw ingevoerd, waardoor Boeing miljardenorders uit Iran is kwijtgeraakt. Ook hier lijkt Airbus te zullen profiteren, want de Europese Unie heeft de handel met Iran genormaliseerd.

Boeing ‘wint’ Airshow
Over de gehele linie was Boeing op de Farnborough Airshow 2018 de winnaar, met 532 orders voor nieuwe vliegtuigen (waarde: 92 miljard dollar) tegenover 431 stuks voor Airbus, met een waarde van zeventig miljard dollar.

Boeing en Airbus sleepten als marktleiders verreweg de meeste orders binnen. Alle bedrijven samen konden bestellingen voor 192 miljard dollar in totaal noteren, 67,5 miljard meer dan Farnborough 2016. Ook het resultaat van de Airshow 2017 op Le Bourget bij Parijs lag aanzienlijk lager: 115 miljard dollar.

De CEO van Farnborough International, Gareth Rogers, liet zich lyrisch uit over de luchtvaartindustrie en de rol van ‘barometer’ die de Airshow vervult. De backlog (orderboek) van de fabrikanten is nu gevuld met rond de 15.000 vliegtuigen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…