Home / Technologie / Boeing voelt handelsoorlog

Boeing voelt handelsoorlog

Boeing voelt handelsoorlog

Boeing voelt de handelsoorlog tussen de VS en China. De fabrikant uit Chicago kreeg afgelopen week op de Farnborough Airshow weliswaar meer orders binnen dan de Europese concurrent Airbus, maar er zat geen enkele Chinese klant bij.

Als die ‘droogte’ aanhoudt, kan dat Boeing opbreken – China is al een grote markt voor de luchtvaart en deze zal de komende jaren accelereren.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft dit jaar heffingen opgelegd op veel producten uit het buitenland, om de eigen industrie te beschermen. De export uit Europa en andere werelddelen naar de VS heeft hier last van, maar Chinese bedrijven zijn het hardst getroffen. In reactie hierop heeft China producten uit de VS belast met hoge invoerrechten en Boeing begint dit te voelen.

Waar de handelsoorlog in uitmondt is de vraag. Vaststaat dat de handel tussen Europa en Azië, waar geen sprake is van extra heffingen, groeit. Dat geldt ook voor Airbus: de fabrikant heeft dit jaar zeventig orders uit China binnengehaald, Boeing geen enkele.

Trump heeft ook de Amerikaanse boycot tegen Iran opnieuw ingevoerd, waardoor Boeing miljardenorders uit Iran is kwijtgeraakt. Ook hier lijkt Airbus te zullen profiteren, want de Europese Unie heeft de handel met Iran genormaliseerd.

Boeing ‘wint’ Airshow
Over de gehele linie was Boeing op de Farnborough Airshow 2018 de winnaar, met 532 orders voor nieuwe vliegtuigen (waarde: 92 miljard dollar) tegenover 431 stuks voor Airbus, met een waarde van zeventig miljard dollar.

Boeing en Airbus sleepten als marktleiders verreweg de meeste orders binnen. Alle bedrijven samen konden bestellingen voor 192 miljard dollar in totaal noteren, 67,5 miljard meer dan Farnborough 2016. Ook het resultaat van de Airshow 2017 op Le Bourget bij Parijs lag aanzienlijk lager: 115 miljard dollar.

De CEO van Farnborough International, Gareth Rogers, liet zich lyrisch uit over de luchtvaartindustrie en de rol van ‘barometer’ die de Airshow vervult. De backlog (orderboek) van de fabrikanten is nu gevuld met rond de 15.000 vliegtuigen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Schiphol: alles blijft in de tas

Schiphol: alles blijft in de tas

07/05/2021

Passagiers op Schiphol hoeven voortaan nergens meer vloeistoffen en elektronica uit hun handbagage te halen in het veiligheidsfilter. Alle controle vindt nu plaats via CT-scans. Op een deel van Schiphol…

Zaat CFO Air France-KLM

Zaat CFO Air France-KLM

07/05/2021

Steven Zaat wordt per 1 juli de nieuwe financieel directeur van Air France-KLM, als opvolger van Frédéric Gagey. De Nederlander vervult nu nog diezelfde functie bij Air France. Zaat (51)…

Delta, BCD samen in biofuel

Delta, BCD samen in biofuel

06/05/2021

Delta Air Lines en BCD Travel hebben een deal gesloten over het gebruik van biobrandstof voor personeelsreizen. De twee bedrijven zeggen hiermee het belang van duurzaamheid in de luchtvaart te…

Elbers: geen verdere krimp

Elbers: geen verdere krimp

06/05/2021

Het personeelsbestand van KLM zal dit jaar niet verder inkrimpen. Dit heeft CEO Pieter Elbers donderdag gezegd tijdens een persconferentie, per video, naar aanleiding van de kwartaalcijfers van Air France-KLM….

ANVR: willekeur bij steun

ANVR: willekeur bij steun

06/05/2021

De ANVR zegt dat kleine reisagenten moeilijk toegang krijgen tot de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) en constateert “grote verschillen” tussen gemeenten in het toepassen van criteria. De organisatie…