Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS, maar in het Duitse Kaiserslautern.
Vliegtuigfabrikanten laten de productie van stoelen en andere onderdelen die niet essentieel zijn voor de prestaties van de toestellen grotendeels over aan toeleveranciers. Airlines kiezen bij het bestellen van vliegtuigen bij Boeing, Airbus of andere producenten het merk stoelen uit.
Boeing ziet nu kansen om een stap verder te gaan door de huidige grote vraag naar toestellen. Het bedrijf uit Chicago heeft hiertoe een jv opgericht met Adient, waarbij Boeing technisch gezien minderheidsaandeelhouder is (49,99 procent).
Autostoelen
Adient, gevestigd in de staat Michigan, is gespecialiseerd in het maken van autostoelen en heeft geen ervaring met de bouw van vliegtuigstoelen, maar Boeing heeft niettemin vertrouwen in het gezamenlijke product. De twee partijen willen inspelen op de krapte die er is ontstaan op de markt voor vliegtuigstoelen. Airlines moeten niet zelden het in dienst nemen van nieuwe toestellen uitstellen omdat de stoelen niet op tijd zijn geleverd of niet de juiste kwaliteit hebben.
‘Stoelen zijn voor onze klanten een aanhoudend probleem. Wij helpen daarom om de druk te verlichten,’ zegt Kevin Schemm, de CFO van Boeing Commercial Airplanes, in een verklaring. In de productie van vliegtuigstoelen gaan jaarlijkse vele miljarden dollars om, terwijl de cyclus korter is. Een vliegtuig gaat gewoonlijk 20 tot 25 jaar mee, stoelen en ander interieur wordt door de meeste airlines vervangen na 5 tot 10 jaar.