Home / Technologie / Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS, maar in het Duitse Kaiserslautern.

Vliegtuigfabrikanten laten de productie van stoelen en andere onderdelen die niet essentieel zijn voor de prestaties van de toestellen grotendeels over aan toeleveranciers. Airlines kiezen bij het bestellen van vliegtuigen bij Boeing, Airbus of andere producenten het merk stoelen uit.

Boeing ziet nu kansen om een stap verder te gaan door de huidige grote vraag naar toestellen. Het bedrijf uit Chicago heeft hiertoe een jv opgericht met Adient, waarbij Boeing technisch gezien minderheidsaandeelhouder is (49,99 procent).

Autostoelen
Adient, gevestigd in de staat Michigan, is gespecialiseerd in het maken van autostoelen en heeft geen ervaring met de bouw van vliegtuigstoelen, maar Boeing heeft niettemin vertrouwen in het gezamenlijke product. De twee partijen willen inspelen op de krapte die er is ontstaan op de markt voor vliegtuigstoelen. Airlines moeten niet zelden het in dienst nemen van nieuwe toestellen uitstellen omdat de stoelen niet op tijd zijn geleverd of niet de juiste kwaliteit hebben.

‘Stoelen zijn voor onze klanten een aanhoudend probleem. Wij helpen daarom om de druk te verlichten,’  zegt Kevin Schemm, de CFO van  Boeing Commercial Airplanes, in een verklaring. In de productie van vliegtuigstoelen gaan jaarlijkse vele miljarden dollars om, terwijl de cyclus korter is. Een vliegtuig gaat gewoonlijk 20 tot 25 jaar mee, stoelen en ander interieur wordt door de meeste airlines vervangen na 5 tot 10 jaar.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…