Home / Technologie / Boeing blijft de grootste

Boeing blijft de grootste

Boeing blijft de grootste

Boeing is in 2018 de grootste vliegtuigbouwer gebleven. Het Amerikaanse bedrijf troeft al jaren de Europese concurrent Airbus af, al zijn de verschillen in output niet zo groot.

Boeing leverde vorig jaar 806 commerciële vliegtuigen af en kon 893 orders in de boeken bijschrijven. Airbus produceerde 800 toestellen en kreeg er 747 bestellingen bij.

Voor beide fabrikanten lag de output op een historisch hoog niveau; in orders zijn er wel betere jaren geweest, maar zowel Boeing als Airbus hebben een backlog (orderbook) waar ze meer dan tien jaar mee vooruit kunnen.

Bij Boeing waren de twee best lopende types in 2018 de narrowbody 737 MAX en de widebody 777. Airbus verkocht vooral de A320 en de A350.

Interessant jaar
2019 wordt een interessant jaar voor de vliegtuigbouwers omdat ze beide een grote acquisitie hebben gedaan. Airbus nam de CSeries over van het Canadese Bombardier en brengt dit toestel nu op de markt onder de naam A220.

Boeing nam het Braziliaanse Embraer over, hoewel de pas aangetreden president Jair Bolsonaro in Brasilia daar nog wel zijn goedkeuring aan moet geven, maar dat lijkt een formaliteit.

Zowel de CSeries als de producten van Embraer zitten in het marktsegment onder de 150 toestellen; Airbus gaven eerder allebei de bouw van kleinere vliegtuigen op en richtten zich op vliegtuigen boven de 150 stoelen.

Met de acquisitie geven de twee marktleiders aan dat het segment kleinere vliegtuigen, hoofdzakelijk bestemd voor de regionale markt, wel degelijk lucratief voor hen is.

De A220 en de Embraers zullen dit jaar voor het eerst vol meetellen, waardoor Boeing en Airbus naar verwachting een aanzienlijk hogere output zullen draaien en meer orders dan voorheen kunnen bijschrijven.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…