
Boeing is in gesprek met Embraer over het nemen van een belang in de civiele divisie van de Braziliaanse branchegenoot. Boeing spreekt over een ‘strategische match.’
Boeing en Embraer overleggen sinds eind 2017 met elkaar over samenwerking. Grootste sta-in-de-weg is de regering in Brasilia. Embraer is weliswaar een private onderneming, maar de staat heeft met een gouden aandeel wel het laatste woord over de eigendomsverhoudingen.
Beide ondernemingen hebben al aangegeven hun militaire divisies buiten de eventuele deal te zullen laten, hetgeen het proces zal vergemakkelijken, aangezien op het militaire vlak de grootste bedenkingen aan Braziliaanse kant zijn. “Wij zien grote mogelijkheden samen met Embraer,” zei topman Dennis Muilenburg van Boeing onlangs. “Het is een mooie strategische match.”
Marktleider
Boeing is de grootste vliegtuigbouwer ter wereld, gevolgd door Airbus. Embraer staat op de derde plaats, zij het op behoorlijke afstand van de grote twee. Airbus en Boeing bouwen tegenwoordig alleen nog grote toestellen, vanaf ongeveer 150 stoelen. De markt van kleinere toestellen hebben ze overgelaten aan Embraer, Bombardier, ATR en enkele andere fabrikanten.
Eind 2017 had evenwel een belangrijke verschuiving plaats, waar Boeing op lijkt te te reageren: Airbus nam een groot belang in de CSeries, de regionale jets die het Canadese Bombardier produceert. Via een omweg keert Airbus daarmee terug naar de bouw van kleinere vliegtuigen, die lucratief is.
Indien Boeing erin slaagt een samenwerking op touw te zetten met Embraer, matcht het bedrijf uit Chicago de strategische zet van de Europese concurrent en ontstaat er een groot industrieel conglomeraat. .