Home / Technologie / BA, Lufthansa en KLM lopen achter met Boeing 747-400

BA, Lufthansa en KLM lopen achter met Boeing 747-400

BA, Lufthansa en KLM lopen achter met Boeing 747-400

De Boeing 747-400 is bijna ‘uitgestorven.’ Onder de grote airlines hebben alleen British Airways, KLM en Lufthansa nog aanzienlijke aantallen van de klassieke jumbo’s in dienst.

BA heeft nog 35 Boeing 747-400’s (tot 2024), Lufthansa dertien stuks (geplande uitfasering in 2025) en KLM heeft elf -400’s in de vloot, die tot 2021/22 dienst moeten doen.

De drie Europese airlines lopen daarmee achter op de meeste van hun concurrenten. In Azië en Noord-Amerika is de passagiersversie van de Boeing 747-400 nauwelijks meer te bewonderen.

De tand des tijds
De 747-400, ooit het vlaggenschip op de long haul routes, is door de tijd achterhaald. Het vliegtuig is veel minder zuinig dan zijn opvolgers, waaronder de Airbus A380 en de Boeing 777. De jongste generatie vliegtuigen, de Boeing 787 en de Airbus A350, heeft er in fuel efficiency nog een slag bovenop gedaan.

Boeing aarzelde tien jaar geleden of zij met een opvolger moest komen voor de 747-400, waarvan het ontwerp terugging tot de jaren 1960. De fabrikant met hoofdkantoor in Chicago besloot uiteindelijk alsnog een nieuwe verlengde versie te bouwen, de Boeing 747-8.

Maar dit is geen succes geworden. De enige airline die een behoorlijk aantal aanschafte is Lufthansa: negentien 747-8’s. Van de vrachtversie is een redelijk aantal (103) verkocht.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Nieuwe look Aer Lingus

Nieuwe look Aer Lingus

20/01/2019

Aer Lingus heeft een nieuw logo en livery gepresenteerd in Dublin. Het veranderde uiterlijk valt samen met het aantreden van de nieuwe CEO, Sean Doyle, deze maand. Het is de…