Home / Technologie / B737 MAX is er klaar voor

B737 MAX is er klaar voor

B737 MAX is er klaar voor

Boeing heeft de eindassemblage van de eerste B737 MAX 8 voltooid. De ‘MAX’ is de jongste versie van de Boeing 737, waarvan de geschiedenis vijftig jaar teruggaat. Begin 2016 zal de eerste testvlucht plaatsvinden van de single aisle Boeing.

De B737 MAX wordt gebouwd in drie varianten, de MAX 7, 8 en 9, in oplopende grootte. De middelste versie is als eerste klaar. “Dit is een van de vele mijlpalen die ons team heeft bereikt,” zegt Keith Leverkuhn, vicepresident en algemeen directeur 737 MAX van Boeing Commercial Airplanes, in een verklaring. “Met de uitrol van de nieuwe 737 MAX – het eerste nieuwe vliegtuig deze eeuw van Boeing – doen we onze lange geschiedenis eer aan en tillen we de 737 naar een hoger niveau.” Boeing viert in juli 2016 haar honderdjarige bestaan.

De eerste B737 MAX rolde op 30 november 2015 uit de fabriek, in een speciale groenblauwe versie van Boeings standaardvormgeving en heet The Spirit of Renton, vernoemd naar de stad, vlakbij Seattle, waar de productie plaatsvindt. Het toestel ondergaat nu voorbereidingen in de fabriek, voordat het naar Renton Field wordt gebracht om het testvluchtprogramma te starten. Ook de tweede en derde B737 MAX 8-testvliegtuigen worden op dit moment geassembleerd. Als het testprogramma goed verloopt neemt de Amerikaanse prijsvechter Southwest Airlines in het derde kwartaal van 2017 de eerste Boeing 737 MAX in dienst.

Het nieuwe vliegtuig van Boeing verbruikt twintig procent minder brandstof dan de vorige versie van de B737, de next generation genoemd (Boeing 737-600, -700, -800 en -900). Dat mag ook wel, want het ontwerp van die serie Boeing 737’s is twintig jaar oud. Boeing claimt ook dat de B737 MAX acht procent lagere exploitatiekosten heeft, per stoel, dan de Airbus A320neo, de tegenhanger van de Europese fabrikant op de MAX.

Airbus zegt omgekeerd dat haar eigen A320neo juist zuiniger is. Vast staat in elk geval dat Airbus in de race voorlopig de koppositie heeft: de A320neo ligt ongeveer twee jaar voor op de Boeing 737 MAX. Volgende maand komt de eerste A320neo in dienst, van Lufthansa. Ook het orderboek van Airbus is beter gevuld, met 4.400 bestellingen tegenover 2.800 voor de Boeing 737 MAX.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Turkije weert alle vluchten

Turkije weert alle vluchten

30/03/2020

De Turkse regering weert alle internationale vluchten, als maatregel tegen corona. Sinds twee weken bestond er al een verbod op vliegtuigen uit Europese landen, nu geldt de maatregel wereldwijd. Flag…

EasyJet staakt alle vluchten

EasyJet staakt alle vluchten

30/03/2020

EasyJet houdt vanaf vandaag, 30 maart, voor onbepaalde tijd de hele vloot bestaande uit 331 vliegtuigen aan de grond, als gevolg van de ‘ongekende reisbeperkingen’ door het coronavirus. EasyJet zegt…

Boeing 747 KLM nu uit dienst

Boeing 747 KLM nu uit dienst

30/03/2020

KLM heeft zondagmiddag zonder enige vorm van ceremonie afscheid genomen van de Boeing 747-400 voor passagiersvervoer. Het was aanvankelijk de bedoeling tot in 2021 met het toesteltype te blijven vliegen,…