Home / Technologie / Amadeus: zakelijk reizen groeit komende decennium

Amadeus: zakelijk reizen groeit komende decennium

Amadeus: zakelijk reizen groeit komende decennium

De komende tien jaar zal er op elk continent meer zakelijk worden gereisd, maar er zijn wel duidelijke verschillen in groeitempo. Dit blijkt uit onderzoek van Amadeus in samenwerking met Oxford Economics naar macro-economische trends die de reisindustrie tot 2023 zullen beïnvloeden.

In het rapport Shaping the Future of Travel: Macro Trends Driving Industry Growth staat dat het westen op dit moment nog niet hersteld is van de recessie. De Europese uitgaven aan zakenreizen zullen pas in 2018 hetzelfde groeiniveau hebben als voor de economische crisis. Amerika worstelt met hetzelfde probleem, maar herstelt zich wat sneller dan Europa. Het zakelijk reizen tussen opkomende economieën en westerse markten heeft wel al een sterk herstel laten zien. Azië drijft de groei: Noordoost-Azië heeft een aandeel van 42 procent in de wereldwijde groei van ‘outbound’ zakenreizen. Zuidoost-Azië is goed voor 13 procent, West-Europa ‘doet’ 15 procent en de VS 7 procent.

Als je kijkt naar het premium luchtvervoer, dan wordt de groei gedreven door verbindingen tussen het westen en opkomende markten. Op vluchten tussen Europa en het Midden-Oosten v.v. en tussen de VS en Zuid-Amerika worden steeds meer vliegtickets verkocht in de business en first class. Het intercontinentale premium vliegverkeer is hersteld van de crisis, aldus Amadeus. Alleen binnen de VS en binnen Europa wil de reiziger niet meer voorin zitten.

Verder stelt Amadeus dat mobiele technologieën nog een flinke ontwikkeling door moeten maken willen ze aan de eisen en verwachtingen van de gebruiker voldoen. Het belang van ‘mobile’ staat vast: in de VS zijn het aantal reisboekingen per smartphone of tablet tussen 2012 en 2014 verdrievoudigd naar een omzet van 25,8 miljard dollar. De verwachting is dat in 2015 in Europa een op de vijf boekingen mobiel zullen worden gemaakt. Maar de reisindustrie gaat nog niet effectief met dit gegeven om. We zitten in de beginfase van innovatie, waarbij er nog veel geëxperimenteerd wordt. Amadeus raadt reisbedrijven aan om goed gebruik te maken van persoonsgegeven, uiteraard binnen de privacyregels, om te voldoen aan de behoeften van de klant.

Meer over het rapport van Amadeus leest u in de komende Zakenreis. Nog geen abonnement? Kijk hier.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…