Home / Technologie / Amadeus: zakelijk reizen groeit komende decennium

Amadeus: zakelijk reizen groeit komende decennium

Amadeus: zakelijk reizen groeit komende decennium

De komende tien jaar zal er op elk continent meer zakelijk worden gereisd, maar er zijn wel duidelijke verschillen in groeitempo. Dit blijkt uit onderzoek van Amadeus in samenwerking met Oxford Economics naar macro-economische trends die de reisindustrie tot 2023 zullen beïnvloeden.

In het rapport Shaping the Future of Travel: Macro Trends Driving Industry Growth staat dat het westen op dit moment nog niet hersteld is van de recessie. De Europese uitgaven aan zakenreizen zullen pas in 2018 hetzelfde groeiniveau hebben als voor de economische crisis. Amerika worstelt met hetzelfde probleem, maar herstelt zich wat sneller dan Europa. Het zakelijk reizen tussen opkomende economieën en westerse markten heeft wel al een sterk herstel laten zien. Azië drijft de groei: Noordoost-Azië heeft een aandeel van 42 procent in de wereldwijde groei van ‘outbound’ zakenreizen. Zuidoost-Azië is goed voor 13 procent, West-Europa ‘doet’ 15 procent en de VS 7 procent.

Als je kijkt naar het premium luchtvervoer, dan wordt de groei gedreven door verbindingen tussen het westen en opkomende markten. Op vluchten tussen Europa en het Midden-Oosten v.v. en tussen de VS en Zuid-Amerika worden steeds meer vliegtickets verkocht in de business en first class. Het intercontinentale premium vliegverkeer is hersteld van de crisis, aldus Amadeus. Alleen binnen de VS en binnen Europa wil de reiziger niet meer voorin zitten.

Verder stelt Amadeus dat mobiele technologieën nog een flinke ontwikkeling door moeten maken willen ze aan de eisen en verwachtingen van de gebruiker voldoen. Het belang van ‘mobile’ staat vast: in de VS zijn het aantal reisboekingen per smartphone of tablet tussen 2012 en 2014 verdrievoudigd naar een omzet van 25,8 miljard dollar. De verwachting is dat in 2015 in Europa een op de vijf boekingen mobiel zullen worden gemaakt. Maar de reisindustrie gaat nog niet effectief met dit gegeven om. We zitten in de beginfase van innovatie, waarbij er nog veel geëxperimenteerd wordt. Amadeus raadt reisbedrijven aan om goed gebruik te maken van persoonsgegeven, uiteraard binnen de privacyregels, om te voldoen aan de behoeften van de klant.

Meer over het rapport van Amadeus leest u in de komende Zakenreis. Nog geen abonnement? Kijk hier.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
APG is GSA Kenya Airways

APG is GSA Kenya Airways

18/09/2020

APG is de nieuwe GSA voor Kenya Airways in Europa. Dit hebben de twee partijen vrijdag bekendgemaakt. De Keniaanse carrier hervatte onlangs de vluchten naar Amsterdam, maar door corona is…

Obligaties Delta: 9 mld dollar

Obligaties Delta: 9 mld dollar

18/09/2020

Delta Air Lines heeft deze week negen miljard dollar (7,5 miljard euro) opgehaald door obligaties uit te schrijven, met het eigen frequent flyer programma als onderpand. De partner van Air…

Reisbranche wil testprotocol

Reisbranche wil testprotocol

18/09/2020

25 brancheorganisaties uit de reiswereld, zowel voor lucht-, spoor-, en wegverkeer, hebben vrijdag de Europese Commissie gevraagd om een gezamenlijk testprotocol in de EU en het opheffen van de quarantaineplicht….

KLM strenger met mondkapje

KLM strenger met mondkapje

17/09/2020

KLM voert vanaf 21 september de corona-regels aan boord op. Wie dan om medische redenen zonder mondkapje wil boarden moet een doktersverklaring én een recente negatieve test laten zien. Ook…

BA in ‘onmogelijke situatie’

BA in ‘onmogelijke situatie’

16/09/2020

British Airways bevindt zich momenteel in een ‘onmogelijke situatie,’ heeft CEO Alex Cruz woensdag gezegd tijdens een video-sessie met het Britse parlement. Hij verwacht een krimp van het personeelsbestand bij…