Home / Technologie / AirPlus voorspelt zakelijk reizen anno 2060

AirPlus voorspelt zakelijk reizen anno 2060

AirPlus voorspelt zakelijk reizen anno 2060

In het rapport Business Travel 2060 doet AirPlus een aantal interessante uitspraken over de toekomst van het zakelijk reizen. Volgens AirPlus is de vraag niet of deze voorspellingen uitkomen, maar wanneer.

AirPlus stelt dat degenen die binnen bedrijven verantwoordelijk zijn voor het zakelijk reizen ook in de verre toekomst nog steeds hulp en advies nodig hebben. Maar hun rol verandert wel: travel managers worden ‘mobiliteitsmanagers’ of ‘medewerkersproductiviteitmanagers’. Zakelijk reizen zal elk facet van de trip omvatten, van deur tot deur. Reizen en meetings worden daarbij als één kostenpost gezien, niet als aparte activiteiten. Er zijn geen corporate zakenreisprogramma’s meer – reizigers bepalen zelf hoe hun trip eruit ziet. Dit wil niet zeggen dat er geen controle meer is op het gedrag van de reizigers. Onverantwoordelijke keuzes ten aanzien van reisleveranciers door medewerkers wordt gezien als wangedrag. Ook wordt reizen vanwege interne meetings als financieel ongewenst en sociaal onacceptabel beschouwd. De meeste, zo niet alle interne meetings zullen dan ook door middel van hologram-videotechnologie worden gehouden.

De manier waarop gereisd wordt, verandert ook. Door de (her)ontwikkeling van supersonisch luchttransport zullen alle vliegreizen hooguit 2,5 uur duren. Internationale zakenreizen domineren de markt, binnenlandse trips hebben maar een klein aandeel. Het gros van die zakenreizen vindt plaats tussen twintig tot dertig stedelijke regio’s in de wereld. De kosten zullen scherp stijgen, doordat fossiele brandstoffen opraken en de prijzen omhoog gaan.
De internationale politieke en culturele stabiliteit desintegreert en er steken vaker pandemieën de kop op, waardoor de risico’s die reizigers lopen groter worden. De veiligheid van reizigers wordt daarom een grotere prioriteit dan kostenbesparingen.

Andere verwachtingen van AirPlus:

– Hoofd- en regionale kantoren worden een zeldzaamheid, omdat medewerkers vanaf derde locaties werken. Het concept van woon-werkverkeer verdwijnt dus.

– IT wordt een belangrijke stakeholder in corporate travel management.

– Verschillende transportmodi worden aan elkaar gekoppeld door boekingsplatformen, ticketing- en datasystemen te delen.

– TMC’s zijn niet langer verantwoordelijk voor de afhandeling van boekingen, want die worden rechtstreeks bij de leveranciers gemaakt. Speciale systemen zorgen ervoor dat de reiziger traceerbaar is en dat de data geconsolideerd worden.

– Dataprivacy is geen issue meer.

– Negentig procent van de treinen zal op tijd rijden.

Het hele Engelstalige rapport van AirPlus is hier te downloaden.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….