De twee grootste fabrikanten van verkeersvliegtuigen, Airbus en Boeing, verschillen van mening over het plaatsen van zwarte dozen die bij een crash in water boven komen drijven. Dit bleek deze week op een forum in Washington, melden Amerikaanse media.
Pascal Andrei, een ingenieur die zich bij Airbus bezighoudt met het maken van veiligheidsvoorzieningen, zei dat zijn bedrijf bijna zover is om toestellen te kunnen uitrusten met data- en cockpitvoicerecorders (de twee ‘zwarte’ dozen, die in werkelijkheid oranje zijn aan de buitenkant) die bij aanraking met water uit het toestel zullen komen, naar de oppervlakte.
Maar concurrent Boeing zei bij monde van Mark Smith, onderzoeker van ongelukken bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer, dat de kans dat dergelijke recorders per ongeluk naar buiten komen groot is. De risico’s overstijgen daarmee de voordelen, vindt Boeing.
De vraagstuk van drijvende zwarte dozen is sinds de verdwijning van Malaysia Airlines vlucht MH370 op 8 maart van dit jaar weer actueel. Het toestel is vermoedelijk neergestort in de Indische Oceaan, door nog onbekende oorzaak. Ondanks het feit dat de zwarte dozen van de Maleisische Boeing 777 waren voorzien van transmitters zijn ze niet gevonden en ontbreekt van het toestel en de 239 inzittenden sindsdien elk spoor.
Juist deze week is een nieuwe zoektocht begonnen naar MH370 onder leiding van het Nederlandse bedrijf Fugro.