Home / Technologie / Airbus weg uit UK als er geen handelsakkoord met EU komt

Airbus weg uit UK als er geen handelsakkoord met EU komt

Airbus weg uit UK als er geen handelsakkoord met EU komt

Airbus zegt de productie in het Verenigd Koninkrijk te zullen verminderen of te staken als het land de Europese Unie verlaat zonder handelsakkoord. De Frans-Duits-Spaanse vliegtuigbouwer heeft 14.000 werknemers in de UK, met nog eens 100.000 gerelateerde banen.

Het staat vast dat de UK op 31 maart 2019 de Europese Unie verlaat, een gevolg van het Brexit-referendum uit 2016. De Britse regering en de Europese Commissie steggelen nog steeds over de voorwaarden waaronder dat zal gebeuren.

Indien er in het geheel geen akkoord komt, een ‘harde Brexit’, betekent dit dat alle handelsovereenkomsten tussen de EU en de UK komen te vervallen. In dat geval moeten bedrijven als Airbus bilateraal met de Britse regering overeenkomsten sluiten. De fabrikant zegt daar geen oren naar te hebben en wil daarom ‘heel voorzichtig’ omgaan met nieuwe investeringen in de UK.

Bristol
Airbus UK, een volledige dochtermaatschappij van Airbus (beursgenoteerd, statutair hoofdkantoor in Leiden) heeft haar lokale HQ  in Bristol, in het westen van Engeland. Daar staat ook een van de twee grote productiecentra. De andere is gevestigd in Broughton, in het noorden van Wales. Airbus laat in de UK onder meer de vleugels maken voor alle types toestellen. Tot 2006 was Airbus UK in handen van een Britse aandeelhouder, maar werd in dat jaar overgenomen door het moederbedrijf.

In hoeverre het Airbus menens is met de verplaatsing van de productie is de vraag. Mogelijk is er alleen maar sprake van het onder druk zetten van de Britse regering. Het verhuizen en opnieuw inrichten van faciliteiten zou een enorme operatie betekenen, met hoge kosten als gevolg.

Voordeel zou wel zijn dat de productielijnen korter zouden kunnen worden, indien Airbus erin zou slagen nieuwe fabrieken te openen nabij Hamburg of Toulouse, de twee steden waar de meeste productie plaatsvindt. Nu nog moeten de vleugels van vliegtuigen vanuit de UK worden vervoerd naar Duitsland en Frankrijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…