Home / Technologie / Airbus weg uit UK als er geen handelsakkoord met EU komt

Airbus weg uit UK als er geen handelsakkoord met EU komt

Airbus weg uit UK als er geen handelsakkoord met EU komt

Airbus zegt de productie in het Verenigd Koninkrijk te zullen verminderen of te staken als het land de Europese Unie verlaat zonder handelsakkoord. De Frans-Duits-Spaanse vliegtuigbouwer heeft 14.000 werknemers in de UK, met nog eens 100.000 gerelateerde banen.

Het staat vast dat de UK op 31 maart 2019 de Europese Unie verlaat, een gevolg van het Brexit-referendum uit 2016. De Britse regering en de Europese Commissie steggelen nog steeds over de voorwaarden waaronder dat zal gebeuren.

Indien er in het geheel geen akkoord komt, een ‘harde Brexit’, betekent dit dat alle handelsovereenkomsten tussen de EU en de UK komen te vervallen. In dat geval moeten bedrijven als Airbus bilateraal met de Britse regering overeenkomsten sluiten. De fabrikant zegt daar geen oren naar te hebben en wil daarom ‘heel voorzichtig’ omgaan met nieuwe investeringen in de UK.

Bristol
Airbus UK, een volledige dochtermaatschappij van Airbus (beursgenoteerd, statutair hoofdkantoor in Leiden) heeft haar lokale HQ  in Bristol, in het westen van Engeland. Daar staat ook een van de twee grote productiecentra. De andere is gevestigd in Broughton, in het noorden van Wales. Airbus laat in de UK onder meer de vleugels maken voor alle types toestellen. Tot 2006 was Airbus UK in handen van een Britse aandeelhouder, maar werd in dat jaar overgenomen door het moederbedrijf.

In hoeverre het Airbus menens is met de verplaatsing van de productie is de vraag. Mogelijk is er alleen maar sprake van het onder druk zetten van de Britse regering. Het verhuizen en opnieuw inrichten van faciliteiten zou een enorme operatie betekenen, met hoge kosten als gevolg.

Voordeel zou wel zijn dat de productielijnen korter zouden kunnen worden, indien Airbus erin zou slagen nieuwe fabrieken te openen nabij Hamburg of Toulouse, de twee steden waar de meeste productie plaatsvindt. Nu nog moeten de vleugels van vliegtuigen vanuit de UK worden vervoerd naar Duitsland en Frankrijk.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…