Home / Technologie / Airbus naar nieuwe hoogte

Airbus naar nieuwe hoogte

Airbus naar nieuwe hoogte

Airbus heeft gisteren met haar Perlan Mission II, een vliegtuig zonder motor, een recordhoogte bereikt van negentien kilometer. Aan boord zaten twee piloten, achter elkaar. De Perlan, gebouwd in de Verenigde Staten, werd tot een hoogte van 42.000 voet omhoog getrokken door een eenmotorige Grob Egret G520 turboprop.

Het zweefvliegtuig, dat een drukcabine heeft, steeg daarna zelfstandig nog eens 20.000 voet, om uit te komen rond de 62.000 voet, negentien kilometer hoogte. De piloten zetten het zweefvliegtuig later veilig aan de grond.

Argentinië
De testvlucht had plaats in El Calafate, een gebied in het uiterste zuiden van Argentinië, waar de thermiek zo gunstig is dat zweefvliegtuigen in theorie tot 100.000 voet (ruim dertig kilometer) kunnen stijgen.

Het Perlan Project startte begin deze eeuw, met Airbus als sponsor, maar de ontwikkelingen op dit gebied gaan langzaam. Het hoofddoel is de bouw van vliegtuigen die niet meer – of niet geheel – op fossiele brandstoffen voortgedreven hoeven te worden. Gebruik maken van luchtstromingen is een van de opties.

‘Innovatie is een modewoord in de luchtvaart van tegenwoordig, maar Perlan geeft echt uitdrukking aan gedurfd denken en creativiteit, twee basiskenmerken van Airbus,’ zei Tom Enders, de CEO van het Europese bedrijf gisteren.

Fossiele brandstof
Airbus en andere fabrikanten zoeken al jaren naar alternatieven voor fossiele brandstof als energiebron voor de voortstuwing van vliegtuigen. Thermiek, zonne-energie, waterstof en electriciteit zijn enkele van de opties. Toepassing is nog niet zo eenvoudig, kerosine blijkt in de praktijk vooralsnog verreweg de meest efficiënte bron van energie voor de luchtvaart te zijn en heeft bijvoorbeeld een opbrengst per kilo (uitgedrukt in joules) die zestig maal hoger is dan die uit accu’s. Alleen heeft ‘jet fuel’ één groot nadeel: de uitstoot van broeikasgassen.

Airbus noch andere bedrijven durven te zeggen wanneer er reële alternatieven voor motoren op fossiele brandstof op de markt komen. Kleinere vliegtuigen, zoals de Perlan en andere types, die zonder kerosine kunnen, bestaan al langere tijd. De stap naar een grotere schaal is het probleem, zelfs naar vliegtuigen met twintig of dertig stoelen, laat staan toestellen met meer dan honderd zitplaatsen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
BCD versimpelt declaraties

BCD versimpelt declaraties

19/06/2019

BCD Travel zegt dat het maken en indienen van declaraties door zakenreizigers veel makkelijker zullen worden door nieuwe technologieën zoals ‘machine learning.’ In een rapport over opkomende technologie, onder de…

Big Brother is watching you

Big Brother is watching you

18/06/2019

Alle airlines die in Nederland opereren zijn voortaan verplicht om hun gegevens te delen met de passagiersinformatie eenheid (Pi-NL), een nieuwe instantie die valt onder het ministerie van Justitie &…

Apple Pay bij KLM

Apple Pay bij KLM

17/06/2019

Klanten van KLM kunnen voortaan tickets en aanvullende diensten betalen met Apple Pay. Ze moeten wel een rekening hebben bij ING, de enige bank die de functie tot nu toe…

Self service info op Schiphol

Self service info op Schiphol

14/06/2019

Schiphol heeft selfservice informatiepunten geplaatst, verspreid over verscheidene locaties in de terminal. Hier kunnen reizigers onder meer vluchtgegevens opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Schiphol heeft de…