Home / Reistips / Lonely Planet: smartphone gaat uit op vakantie

Lonely Planet: smartphone gaat uit op vakantie

Lonely Planet: smartphone gaat uit op vakantie

We reizen met zijn allen meer dan ooit, dankzij goedkopere vluchten en meer vliegverbindingen. Volgens Lonely Planet worden technologie, personalisatie en duurzaamheid de sleutelwoorden de komende tien jaar.

De allereerste vlucht met een betalende passagier vond plaats in 1914 in Florida. Nu, een eeuw later, vliegen er jaarlijks 3,3 miljard passagiers. In de afgelopen eeuw hebben in totaal 65 miljard reizigers in het vliegtuig gezeten. De volgende mijlpaal van 65 miljard zal in slechts vijftien jaar worden bereikt. Goedkoper en toegankelijker transport, alsmede slimmere planningsystemen maken het gemakkelijker dan ooit om naar de verste uithoeken te vliegen. Op basis van dit gegeven heeft Lonely Planet tien reistrends voorspeld die in de komende tien jaar op gang zullen komen.

1. Reizen is leven, geen luxe

Elke dag vliegen 8 miljoen mensen de wereld over. Het concept van reizen als zeldzame vlucht is achterhaald, stelt Lonely Planet. Obstakels die reizen moeilijk maken, zoals hoge kosten, vallen weg. Wie de middelen heeft, ziet travel als een manier van leven. Ook taalproblemen zijn geen hindernis meer, dankzij steeds slimmere vertalingsapps. Goedkope vluchten geven reizigers met weinig tijd de mogelijkheid om een weekendje weg te gaan. De mogelijkheid om op afstand te werken, maakt dat medewerkers worden losgeweekt van hun bureau. En steeds meer volwassenen nemen een sabbatical voor een lange reis.

2. Internationale festivalkoorts

Juist doordat vluchten sneller en goedkoper dan ooit zijn, bezoeken reizigers steeds vaker mondiale evenementen. 2014 was een recordjaar als het gaat om internationale bezoekers van sportevenementen, muziekfestivals en carnaval. Brazilië verwelkomde 1 miljoen fans tijdens het wereldkampioenschap voetbal en 2 miljoen mensen voor het carnaval in Rio. In Servië kwamen 40.000 muziekliefhebbers uit zestig verschillende landen bijeen voor het Exit Festival. En het comeback-concert van Kate Bush in Londen werd ook door fans van buiten Engeland druk bezocht. Deze trend zal de komende jaren doorzetten, aldus Lonely Planet.

3. Fantasievluchten

Lie-flat stoelen, maaltijden bedacht door top-chefs en wijnkaarten die een Franse sommelier doen watertanden – in de premium klassen is vliegen de afgelopen jaren steeds luxueuzer geworden. Maar ook passagiers in de economy class krijgen de gelegenheid om hun ervaring aan boord ‘aan te kleden’. Zo probeert Norwegian reizigers te verleiden met gratis wifi aan boord en Air New Zealand heeft de SkyCouch bedacht, waar families in de economy class redelijk comfortabel op kunnen slapen. De reisbranche is druk bezig met het ontwikkelen van boekingssystemen die het mogelijk moeten maken om niet alleen op basisticketprijs, maar ook aanvullende diensten te vergelijken. Dit zal er volgens Lonely Planet toe leiden dat er nog meer mogelijkheden worden geïntroduceerd voor de passagier om zijn reis naar eigen voorkeuren samen te stellen – tegen betaling, dat wel.

4. De evolutie van luchthavens

Luchthavens hoeven niet meer chaotisch en onpersoonlijk te zijn. Reizigers kunnen in Kuala Lumpur een mini-jungle bezoeken of op Schiphol in de bibliotheek gaan zitten lezen. Het succes van spa’s en groene ruimten op vliegvelden zal de weg vrijmaken voor meer vrijetijdsactiviteiten, is de voorspelling van Lonely Planet. Te denken valt aan shiatsu-massages of een bezoekje aan het zwembad voor take-off.

Futuristische luchthavenontwerpen, zoals die in Mexico City, blijven populair, maar er is ook een neiging merkbaar naar een lokale sfeer. Dat gebeurt nu al in de vorm van muzikale optredens op Incheon, verhuur van skates op Zürich Airport en luxe golfbanen in Hong Kong.

5. Hotelbelevenissen

Reizigers verwachten ook van hotels een beleving. Waarom zou je voor een standaardkamer kiezen als je ook een boomhut kunt boeken, de gevangenisdeur achter je dicht kunt horen slaan of in een Trojaans paard kunt slapen? Of het nu een culturele ervaring is of een bizarre beleving – reizigers stellen hogere eisen aan hun accommodaties in het komende decennium.

6. Slimmer duurzaam reizen

Het afkopen van je CO2-uitstoot is niet meer genoeg. Zeven op de tien reizigers verwacht van bedrijven dat zij duurzaam ondernemen, of het nu hotels, touroperators, luchtvaartmaatschappijen of restaurants zijn. Het gevolg: ecotoerisme en vrijwilligerswerk in het buitenland zijn ‘hot’. Reizigers zijn alert op ‘greenwashing’ – bedrijven die net doen alsof ze groen zijn, maar in werkelijkheid niets aan het milieu doen. Het hotelbordje dat vraagt of je je handdoek nog een keer wilt gebruiken is niet genoeg. Zonnepanelen, investeringen in lokale projecten en excursies met minimale impact op de natuur zijn wat de reiziger verwacht.

IHG-Free-Wifi-(2)7. Reizen plannen in je handpalm (of op je neus)

Smartphones, smartwatches en slimme brillen zijn en blijven onmisbare hulpmiddelen voor reizigers. Wil je een restaurant, strand of museum bezoeken vlakbij het hotel dat je net hebt geboekt of waar je net hebt ingecheckt? Geen probleem. Met Google Glass is de eerste stap gezet om ‘augmented reality’ (beeld of informatie toevoegen aan de werkelijkheid) te gebruiken op reis. Aanbevelingen, navigatie en fotograferen kunnen allemaal met een stemcommando worden gedaan.

Maar ook eenvoudiger toepassingen zoals het toevoegen van je vluchttijden aan je agenda, zodat je automatisch updates krijgt op je telefoon, maken reizen gemakkelijker. En de toepassingen worden steeds slimmer, denkt Lonely Planet. Zo kan het gebeuren dat de app je de suggestie stuurt om de reisdata aan te passen vanwege het lokale weer of bijzondere gebeurtenissen.

8. ‘Unplugged’ reizen

Reizigers kijken bij de keuze van een hotel of er gratis wifi is en verwisselen hun SIM-kaart voor een lokale variant om verbonden te kunnen blijven. Sommige providers bieden dataroaming aan in meerdere landen voor hetzelfde tarief. En de afschaffing van roamingtoeslagen binnen de EU eind 2015 is ook positief voor reizigers die altijd online willen zijn. Maar de beschikbaarheid van internet betekent ook dat vakantiegangers even hun werkmail checken of er niet in te slagen los te komen van social media. De ware ontsnapping wordt hooggewaardeerd en afgelegen hotels gebruiken het ontbreken van internet of zelfs een belsignaal als een pluspunt. Niemand zit meer te wachten op dagelijkse tweets vanaf exotische locaties. In plaats daarvan gaan we de smartphone en tablet steeds vaker helemaal uitzetten op vakantie.

 9. Terugkeer naar lokale kennis

Het doornemen van online recensies blijft belangrijk voor reizigers. Maar om niet altijd de platgetreden paden te volgen, snakt de reiziger ook naar lokale kennis. Een aanbeveling van een taxichauffeur, café-eigenaar of Airbnb-gastheer is van onschatbare waarde.

10. Virtueel reizen

Dankzij Google Streetview kun je virtueel een blik werpen op plekken als de piramides van Gizah of het afgelegen Svalbard. De vrees dat mensen hierdoor hun luie stoel niet meer uitkomen, is echter ongegrond, denkt Lonely Planet. Het virtuele reizen is juist een katalysator voor een generatie reizigers die de bezienswaardigheden op Google dolgraag zelf willen ontdekken. Kortom, die 65 miljard vliegtuigpassagiers halen we de komende vijftien jaar wel.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Delta investeert in milieu

Delta investeert in milieu

17/02/2020

Delta Air Lines investeert tot 2030 honderd miljoen euro per jaar om de eigen uitstoot van CO2 te verminderen. De Amerikaanse carrier zegt hiermee onder meer ‘clean-air technologieën’ te willen…

‘Prima’ cijfers Schiphol

‘Prima’ cijfers Schiphol

14/02/2020

Schiphol heeft volgens financieel directeur Jabine van der Meijs een ‘prima’ jaar achter de rug. Het aantal passagiers groeide slechts licht, maar de financiële resultaten waren ‘solide, met een stijging…

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

Schiphol: 2020 cruciaal jaar

14/02/2020

2020 wordt volgens president-directeur Dick Benschop ‘een cruciaal jaar.’ Hij noemde vrijdag de situatie rond Lelystad, de ontwikkeling op ‘de middellange termijn’ en de ‘contouren van de luchtvaart richting 2050’…

Deal Corendon en KLM

Deal Corendon en KLM

13/02/2020

KLM heeft donderdag een overeenkomst gesloten met vakantiebedrijf Corendon over vluchten naar Curaçao. Vanaf het winterseizoen 2020/2021 neemt Corendon gedurende een periode van drie jaar een kwart miljoen stoelen af…