Home / Reistips / Dure etiquette-missers

Dure etiquette-missers

Dure etiquette-missers

Een gebrek aan de juiste zakelijke etiquette heeft grote invloed op de reputatie van bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van Booking.com. Volgens 62 procent van de zakenreizigers leidt verkeerd gebruik van etiquette, zoals foutief groeten, soms tot onnodige kosten of het missen van een zakelijke deal.

De boekingssite hield een enquête over de zakelijke etiquette onder ruim 4.500 zakenreizigers uit acht verschillende landen. Een derde van alle ondervraagde zakenreizigers heeft wel eens een culturele misser begaan op zakenreis, terwijl 45 procent van de respondenten zei te hebben meegemaakt dat een collega of zakenpartner op cultureel gebied de plank missloeg.

Gebrek aan kennis over de juiste zakelijke etiquette in het bezoekende land heeft grote invloed heeft op de reputatie van de zakenreiziger en zijn/haar bedrijf, zegt Booking. 62 procent van de zakenreizigers zegt dat de blunders leiden tot onnodige kosten.

In vergelijking met andere landen zijn bedrijven en zakenreizigers uit Japan het meest uitgesproken over begroetingen. Als dit niet correct gebeurt, vindt twee op de drie Japanners dat ongepast. En wat als de fout al gemaakt is en de zakenreiziger een buitenlandse zakenpartner tegen het hoofd heeft gestoten? Zeven op de tien Japanse zakenreizigers vinden het direct aanbieden van excuses het beste. Onder Italianen daarentegen is het redden van met een grap ook heel acceptabel.

Ripsy Bandourian van Booking.com zegt in een verklaring: “Wij zijn elke dag bezig om met behulp van innovatie het leven van zakenreizigers makkelijker te maken. Eén op de vijf boekingen op onze site wordt gemaakt door zakenreizigers. Met deze gedachte lanceren we de Booking.com Business ‘Better-quette’-campagne. Deze bestaat uit de introductie van een breed scala aan slimme resources en adviezen van experts aan zakenreizigers.”

De top vijf van vermelde zakelijke blunders in het onderzoek zijn: gebruik mobieltje tijdens een bijeenkomst, niet op gepaste manier begroeten, ongepaste kleding, te luid spreken en e-mail niet binnen 24 uur beantwoorden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….