Home / Reistips / Dure etiquette-missers

Dure etiquette-missers

Dure etiquette-missers

Een gebrek aan de juiste zakelijke etiquette heeft grote invloed op de reputatie van bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van Booking.com. Volgens 62 procent van de zakenreizigers leidt verkeerd gebruik van etiquette, zoals foutief groeten, soms tot onnodige kosten of het missen van een zakelijke deal.

De boekingssite hield een enquête over de zakelijke etiquette onder ruim 4.500 zakenreizigers uit acht verschillende landen. Een derde van alle ondervraagde zakenreizigers heeft wel eens een culturele misser begaan op zakenreis, terwijl 45 procent van de respondenten zei te hebben meegemaakt dat een collega of zakenpartner op cultureel gebied de plank missloeg.

Gebrek aan kennis over de juiste zakelijke etiquette in het bezoekende land heeft grote invloed heeft op de reputatie van de zakenreiziger en zijn/haar bedrijf, zegt Booking. 62 procent van de zakenreizigers zegt dat de blunders leiden tot onnodige kosten.

In vergelijking met andere landen zijn bedrijven en zakenreizigers uit Japan het meest uitgesproken over begroetingen. Als dit niet correct gebeurt, vindt twee op de drie Japanners dat ongepast. En wat als de fout al gemaakt is en de zakenreiziger een buitenlandse zakenpartner tegen het hoofd heeft gestoten? Zeven op de tien Japanse zakenreizigers vinden het direct aanbieden van excuses het beste. Onder Italianen daarentegen is het redden van met een grap ook heel acceptabel.

Ripsy Bandourian van Booking.com zegt in een verklaring: “Wij zijn elke dag bezig om met behulp van innovatie het leven van zakenreizigers makkelijker te maken. Eén op de vijf boekingen op onze site wordt gemaakt door zakenreizigers. Met deze gedachte lanceren we de Booking.com Business ‘Better-quette’-campagne. Deze bestaat uit de introductie van een breed scala aan slimme resources en adviezen van experts aan zakenreizigers.”

De top vijf van vermelde zakelijke blunders in het onderzoek zijn: gebruik mobieltje tijdens een bijeenkomst, niet op gepaste manier begroeten, ongepaste kleding, te luid spreken en e-mail niet binnen 24 uur beantwoorden.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Qatar voert ‘face shield’ in

Qatar voert ‘face shield’ in

03/07/2020

Passagiers in economy class bij Qatar Airways moeten voortaan een doorzichtig gezichtsschild dragen, bovenop een chirurgisch mondkapje. In business class is dit niet verplicht. De carrier verstrekt beide items aan…

Twee nieuwe hotels van Accor

Twee nieuwe hotels van Accor

02/07/2020

Accor bouwt in Amsterdam twee nieuwe hotels van de merken Mercure en Tribe. De hotels komen in twee torens op ‘Gare du Nord,’ een gebied in ontwikkeling naast metrostation Noord….

Premier: racisme bij KLM 

Premier: racisme bij KLM 

02/07/2020

Premier Rutte heeft in de Tweede Kamer hard uitgehaald naar KLM over een vermeend incident dat hij ‘racistisch en revolting’ noemde. In een reactie tegen Zakenreis zegt KLM ‘geschrokken’ te…

IATA pessimistisch over 2020

IATA pessimistisch over 2020

01/07/2020

IATA toonde zich woensdag in haar wekelijkse online persconferentie pessimistisch. Snel herstel van zakenreizen komt er niet door de angst voor besmetting van personeel, terwijl de recente groei van het…