
American Express Global Business Travel heeft vrijdag het jaarlijkse rapport Environmental, Social & Governance gepubliceerd. De CEO van het bedrijf noemt hierin zakenreizen, te midden van de pandemie, een ‘force for good.’
Het verslag (ESG Report) beschrijft “de voortgang die is geboekt met betrekking tot de prioriteiten en toezeggingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen in 2020,” zegt GBT.
De CEO, Paul Abbott, breekt in een toelichting op de publicatie een lans voor het herstel van de zakenreis na de crisis. “GBT is een voorvechter van reizen als een force for good, die de samenleving verbindt en welvaart genereert. Terwijl we omgaan met de gevolgen van de pandemie, blijven we ons inzetten voor het welzijn van onze collega’s, klanten en de wereld waarin we actief zijn,” aldus Abbott.
Toewijding
Amex GBT zegt dat het ESG-rapport “een duidelijke toewijding en vastberadenheid toont om voorop te lopen in de branche en collega’s, partners en klanten te ondersteunen bij het bouwen aan een betere toekomst.”
De publicatie behelst drie domeinen.
1. Milieu en duurzaamheid. “Klimaatverandering vormt een aanzienlijke uitdaging voor de wereldeconomie en de leefomgeving, en GBT ziet een kans om een deel van de oplossing te zijn.” Het bedrijf zegt een “toonaangevende aanbieder voor duurzame zakenreizen” te zullen zijn en biedt hiertoe “de werkwijze, tools en leveranciersrelaties” aan waarmee klanten duurzaamheid centraal kunnen stellen in hun reisprogramma’s. GBT gaat zelf ‘het goede voorbeeld’ geven door zijn operationele emissies met 100 procent te verminderen door middel van hernieuwbare energie en door koolstofneutraal te zijn in 2025.
2. Sociaal. “Naast het snel doorvoeren van belangrijke maatregelen aan het begin van de pandemie om de gezondheid en veiligheid van werknemers te beschermen, investeerde GBT in 2020 een aanzienlijke hoeveelheid extra middelen in diversiteit, gelijke kansen en inclusie,” zo staat in het rapport.
GBT heeft hiervoor nieuwe functie in het leven geroepen, uitgevoerd door en Tonya Hempstead. Zij is voortaan de vice president diversity, equity & inclusion. GBT creëerde verder in 2020 een nieuwe personeelsgroep: Black Employee Network (BEN), dat zich aansloot bij de Women of the World (WOW) en League (LGBTQ+) groepen.
Zekerheid
3. Governance, risk & compliance. GBT beschouwt compliance (naleving) als “een concurrentievoordeel.” Het bedrijf zegt dat zijn eigen programma op dit terrein, samen met het bestuurskader “de reputatie en medewerkers van GBT” beschermen en “klanten de zekerheid bieden dat zij samenwerken met het meest gereguleerde reismanagementbedrijf ter wereld.”
In het rapport staat verder: “GBT opereert volgens door de EU goedgekeurde Binding Corporate Rules – een privacygedragscode die wordt toegekend aan een selecte groep multinationals die zich houden aan toonaangevende privacyprincipes.”
“De risicobeperkende strategieën van GBT zijn gericht op privacy, cyberveiligheid, bedrijfscontinuïteit en crisisbeheer, en bestrijden fraude, terrorismefinanciering, witwassen van geld, omkoping en corruptie.”
“De kracht van de interne controleomgeving van GBT werd in 2020 beproefd en getest. In de vroege stadia van de pandemie activeerde GBT zijn Incident Management Response (IMR)-programma, dat het kader bood om de crisis het hoofd te bieden, inclusief zelfevaluatie van bedrijfsrisico’s; draaiboeken voor een pandemie; het bijhouden van reisadviezen, overheidsvoorschriften en statusupdates; en lokale procedures om terug naar kantoor te gaan.”
Foto’s © American Express Global Business Travel
