Home / Reisagenten / VCK: zakenreis vaak onveilig

VCK: zakenreis vaak onveilig

VCK: zakenreis vaak onveilig

Werkgevers nemen vaak onvoldoende verantwoordelijkheid voor het welzijn en de veiligheid van hun reizende werknemers. Dit zegt Ed Berrevoets, algemeen directeur VCK Travel op basis van een inventarisatie door zijn zakenreisbureau

“Door toenemende onrust en dreiging in de wereld ontstaan steeds meer onveilige of onverwachte situaties voor de zakenreiziger,” zegt Berrevoets. Uit een inventarisatie van VCK Travel blijkt dat slechts 10 procent van de grote bedrijven over een reisprotocol beschikt. De meeste zakenreizigers worden “gebrekkig voorbereid op pad gestuurd,” terwijl goede voorbereiding wel tot de zorgplicht van werkgevers behoort, stelt VCK.

Menig bedrijf kan niet inspelen op onvoorziene omstandigheden zoals het stilleggen van een metronetwerk of vliegveld, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens Berrevoets worden er bij de meeste bedrijven geen afspraken gemaakt over het contact tussen de werkgever en de reizende werknemer. Het komt regelmatig voor dat de organisatie niet eens op de hoogte is dat van het feit dat haar werknemers naar een risicovol gebied reizen. Medewerkers zijn soms ook ‘zoek’ na een terroristische aanslag.

Berrevoets vindt dat bedrijven hun werknemers beter toegerust op reis moeten sturen: ‘Werkgevers zijn verplicht om de werknemer die op zakenreis gaat volledig te informeren over de reisbestemming en de reisrisico’s. Niet alleen over de veiligheidssituatie in het gebied, maar ook over gebruiken, contactmomenten, hulpadressen of contactpersonen.”

Al deze punten moeten worden opgenomen in een reisprotocol, vindt VCK Travel. Als een werkgever hierbij in gebreke blijft, kan hij verantwoordelijk worden gesteld voor de geleden schade, redeneert het zakenreisbureau. Advies van Berrevoets aan bedrijven: “Informeer werknemers over de mogelijke risico’s, maak afspraken over contactmomenten en ondersteuning in geval van nood en splits bijvoorbeeld de risico’s bij een groepsreis. Ten slotte is het belangrijk dat de reiziger op de hoogte is van het protocol en dat het wordt nageleefd.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…

Schiphol breekt met Ballast

Schiphol breekt met Ballast

29/11/2021

Schiphol heeft ‘na intensief overleg’ gebroken met de aannemers Ballast-Nedam en TAV die samen bezig waren de A-pier te bouwen. Dit heeft de luchthaven maandag bekendgemaakt. Er komt een nieuwe…

Rotterdam Airport week dicht

Rotterdam Airport week dicht

29/11/2021

Rotterdam The Hague Airport is vanaf heden zeven dagen dicht wegens groot onderhoud van de taxibaan. Helikopters uitgezonderd moet al het vliegverkeer uitwijken naar luchthavens in de nabijheid. Een opknapbeurt…

Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…