Home / Reisagenten / VCK: zakenreis vaak onveilig

VCK: zakenreis vaak onveilig

VCK: zakenreis vaak onveilig

Werkgevers nemen vaak onvoldoende verantwoordelijkheid voor het welzijn en de veiligheid van hun reizende werknemers. Dit zegt Ed Berrevoets, algemeen directeur VCK Travel op basis van een inventarisatie door zijn zakenreisbureau

“Door toenemende onrust en dreiging in de wereld ontstaan steeds meer onveilige of onverwachte situaties voor de zakenreiziger,” zegt Berrevoets. Uit een inventarisatie van VCK Travel blijkt dat slechts 10 procent van de grote bedrijven over een reisprotocol beschikt. De meeste zakenreizigers worden “gebrekkig voorbereid op pad gestuurd,” terwijl goede voorbereiding wel tot de zorgplicht van werkgevers behoort, stelt VCK.

Menig bedrijf kan niet inspelen op onvoorziene omstandigheden zoals het stilleggen van een metronetwerk of vliegveld, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens Berrevoets worden er bij de meeste bedrijven geen afspraken gemaakt over het contact tussen de werkgever en de reizende werknemer. Het komt regelmatig voor dat de organisatie niet eens op de hoogte is dat van het feit dat haar werknemers naar een risicovol gebied reizen. Medewerkers zijn soms ook ‘zoek’ na een terroristische aanslag.

Berrevoets vindt dat bedrijven hun werknemers beter toegerust op reis moeten sturen: ‘Werkgevers zijn verplicht om de werknemer die op zakenreis gaat volledig te informeren over de reisbestemming en de reisrisico’s. Niet alleen over de veiligheidssituatie in het gebied, maar ook over gebruiken, contactmomenten, hulpadressen of contactpersonen.”

Al deze punten moeten worden opgenomen in een reisprotocol, vindt VCK Travel. Als een werkgever hierbij in gebreke blijft, kan hij verantwoordelijk worden gesteld voor de geleden schade, redeneert het zakenreisbureau. Advies van Berrevoets aan bedrijven: “Informeer werknemers over de mogelijke risico’s, maak afspraken over contactmomenten en ondersteuning in geval van nood en splits bijvoorbeeld de risico’s bij een groepsreis. Ten slotte is het belangrijk dat de reiziger op de hoogte is van het protocol en dat het wordt nageleefd.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…