Home / Reisagenten / Van transactie fee naar abonnement

Van transactie fee naar abonnement

Van transactie fee naar abonnement

Net zoals bedrijven zich abonneren op (mobiele) telefonie en softwarediensten, kunnen ze nu ook een abonnement afsluiten voor hun reizende medewerkers. In eerste instantie richt deze service zich op het mkb, maar grotere bedrijven zullen volgen. Dit zegt Diederik Banken, algemeen directeur Benelux bij BCD Travel.

BCD Travel heeft deze vorm van dienstverlening onlangs geïntroduceerd in Nederland en België. De overige 100 landen waar BCD met haar boekingsplatform TripSource en bijbehorende mobiele app TripSourceGo werkt, zullen volgen.

“In eerste instantie zijn de abonnementen gericht op het mkb, dat wij definiëren als bedrijven met een zakenreisomzet tot 1,5 miljoen euro,” zegt Banken. “Wij hebben in de Benelux zo’n duizend klanten in die sector. Wij merkten dat deze doelgroep wel gebruik wil maken van een travel management company (TMC), maar dan zonder ingewikkelde online booking tools en moeilijke vergoedingsstructuren voor de agent fee.”

Vaste abonnementsprijs
Hoe werkt het? Een bedrijf sluit een abonnement af voor reizende medewerkers en koopt net zoveel licenties als gewenst. Het concept is gericht op mensen die bereid zijn zelf hun reizen te boeken via TripSourceGo, dat zowel op de computer als mobiel beschikbaar is. Komen zij daar niet uit of zijn het ingewikkelde reizen, dan kunnen zij gebruikmaken van de offline-dienstverlening van BCD Travel en een van de reisagenten bellen. Voor het abonnement maakt het niet uit of er een keer per week of een keer per maand wordt gereisd, er geldt een vaste abonnementsprijs. Dit vervangt de traditionele vergoeding aan de agent, de zogeheten management fee of transactie fee.

“Er zit geen limiet aan het aantal reizen dat een medewerker boekt,” zegt Banken. “Net zoals bij telefoonabonnementen zit er wel een fair usage component in. Het concept dat wij hebben gelanceerd, is gericht op online en offline, dus op mensen die ook echt zelf mobiel willen boeken. Door een abonnement bij ons af te sluiten, weten bedrijven van tevoren precies hoeveel zij kwijt zijn aan ons als TMC. Bedrijven willen graag op die manier werken. Je kunt bijvoorbeeld ook al een abonnement nemen op software-updates en -services, of op kantoormeubilair. Het is makkelijk, transparant en heel goed te budgetteren.”

Gericht op eenvoud en gemak
De doelgroep waar BCD Travel zich op richt, heeft geen uitgebreide travel policy, en geen corporate contracten met airlines, complexe online booking tools of expense managementsystemen. “Dat vraagt om een ander soort dienstverlening,” zegt Banken. “De bedrijven waar wij ons met deze abonnementenservice op richten, willen vooral eenvoud en gemak. Wellicht managen zij hun zakenreizen nog helemaal niet, of zijn er grote bedrijven die een online booking tool overdreven vinden, maar wel op een bepaalde manier de regie willen houden. Zij zitten niet te wachten op ingewikkelde tools met lange implementatietrajecten waar medewerkers een training voor nodig hebben. Evengoed is het mogelijk een eenvoudig reisbeleid op te nemen, de mogelijkheid om een rapportage op te vragen en aandacht te besteden aan de veiligheid van reizende medewerkers (Duty of Care). Bedrijven kunnen kiezen uit drie verschillende soorten abonnementen, waarbij Expert de meeste diensten bevat. De prijs varieert van 10 tot ongeveer 30 euro per persoon per maand. Dat verschilt per abonnement maar ook per bedrijf, net zoals een multinational een andere prijs betaalt voor zijn telefoonabonnementen dan een eenmanszaak.”

De eerste ervaringen van klanten zijn heel positief, zegt Banken. “We hebben het product een aantal maanden getest en het is supergoed ontvangen. In eerste instantie waren we bang dat klanten het niet prettig zouden vinden dat wij bepalen wat er in de verschillende pakketten zit, maar het blijkt juist dat ze het heel makkelijk vinden. Ik verwacht heel veel van onze abonnementenservice. De vijver van kleinere ondernemingen is vele malen groten dat de top van het bedrijfsleven.”

Dit artikel is eerder verschenen in Zakenreis #510, onze april/meid-editie. Neem een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 32 euro per jaar.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…

Social media KLM in Japan

Social media KLM in Japan

05/12/2019

KLM heeft een nieuw servicekanaal geopend, gericht op de Japanse markt. Op het bestaande social media platform LINE wordt voortaan door KLM 24/7 service verleend aan Japanse klanten. Social media…