Home / Reisagenten / Trend: reiziger veeleisend over technologie

Trend: reiziger veeleisend over technologie

Trend: reiziger veeleisend over technologie

Reizigers worden veeleisender als het gaat om technologie, zakenreizen worden vaker ‘bleisure’-trips en er wordt steeds meer belang gehecht aan hoe groen een reis is. Dit zijn enkele trends die boekingsplatform Booking.com ziet voor 2017 die ook de zakelijke reismarkt zullen beïnvloeden.

De belangrijkste trend is volgens Booking.com de honger naar meer technologie. Reizigers worden veeleisender en ongeduldiger. Van de reizigers verwacht 44 procent dat zij hun trip met een paar klikken op hun smartphone kunnen regelen.

Ruim de helft (52 procent) van de respondenten verwacht in 2017 meer gebruik te maken van reisapps. Booking.com gat hier in 2017 op inspelen door reizigers vaker te voorzien van tips onderweg met behulp van kunstmatige intelligentie om behoeften te voorspellen.

Zakenvakanties
De groei van zakenvakanties, een zakenreis gecombineerd met een vakantie, ontwikkelt zich sterk en de boekingsite verwacht in 2017 een verdere toename te zien. Van de 40 procent van de reizigers die dit jaar op zakenreis zijn gegaan, denkt 46 procent dat ze in 2017 nog vaker op zakenreis zullen gaan. Van de zakenreizigers verlengt 49 procent zijn zakenreis al om langer van de bestemming te kunnen genieten, waarbij driekwart dat komend jaar even vaak of vaker wil gaan doen.

“Zakenreizen worden niet langer gezien als verloren tijd of noodzakelijk kwaad, maar veel meer gewaardeerd als mogelijkheid om je horizon te verbreden, inspiratie op te doen en jezelf op carrièregebied te ontwikkelen,” aldus Booking.com. Het kunnen maken van zakenreizen werd door de respondenten hoog gewaardeerd, 30 procent van de reizigers gaf aan een slechter betaalde baan te accepteren als dat betekent dat ze vaker voor werk kunnen reizen.

Groener reizen
Een derde trend is de groeiende aandacht voor ‘groene’ reizen. Zowel bij reizigers als accommodaties geldt dat de trend steeds milieubewuster, duurzamer en verantwoorder wordt. Booking.com verwacht dat in 2017 een discussie ontstaat over de introductie van internationale standaarden voor duurzame accommodaties en vervoersaanbieders die meer informatie geven over CO2-compensatie.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…