Home / Reisagenten / Test BCD en Lufthansa met boekingen via NDC-content

Test BCD en Lufthansa met boekingen via NDC-content

Test BCD en Lufthansa met boekingen via NDC-content

BCD Travel heeft een meerjarige overeenkomst gesloten met de Lufthansa Group voor het testen van NDC-content bij het boeken van tickets. Dankzij dit pilotproject kan de zakenreisonderneming bepalen of het NDC-proces kosteneffectief is voor haar klanten.

De deal ‘benadrukt BCD’s multi-source contentstrategie’ zegt het bedrijf, die zorgt voor ‘voor efficiënte processen’ bij boekingen, expense management en veiligheid. BCD heeft het contract met de Lufthansa Group (Austrian Airlines, Lufthansa, Swiss en Brussels Airlines) gesloten vanuit de filosofie dat een ‘succesvolle, sectorbrede implementatie van NDC om een multi-source strategie vraagt.’

Volgens BCD Travel zullen ook Global Distribution Systems (GDS) ‘een belangrijke rol’ blijven spelen in haar boekingsstrategie. Eerder dit jaar ging BCD strategische NDC-samenwerkingen aan met Amadeus, Sabre en Travelport, de drie grote GDS’en.

Minder invloed GDS
Lufthansa daarentegen probeert de invloed van de GDS te beperken en de eigen kanalen via NDC te promoten. In 2015 voerde Lufthansa als eerste van de drie grote luchtvaartgroepen in Europa een toeslag in op boekingen die bij reisagenten via een GDS lopen. Hoewel er veel verzet was onder de GDS’en en van reisagenten hield Lufthansa vast aan haar Distribution Cost Charge (DCC), zoals de heffing heet. De International Airlines Group (IAG) en Air France-KLM volgden naderhand het voorbeeld van de Lufthansa Group met een GDS-toeslag.

Veel zakelijke reisagenten hebben daarna afzonderlijke deals met de airlinegroepen afgesloten om de heffingen niet te betalen. BCD Travel gaat nu een stap verder door de NDC-overeenkomst af te sluiten met de Lufthansa Group, ook al gaat het nog maar om een test.

Zowel Lufthansa als BCD hebben een sterke positie in Duitsland. Samenwerking was daarom ‘een logische stap’, zegt BCD Travel, om zo ‘een volledig inzicht te krijgen in de meerwaarde van NDC voor klanten.’

Vooruitgang
Rose Stratford, Executive Vice President, Global Supplier Relations & Strategic Sourcing bij BCD Travel, zegt in een verklaring: “We hebben de vooruitgang van de Lufthansa Group in het op de markt brengen van nieuwe technologische oplossingen op de voet gevolgd. Op basis daarvan hebben we besloten om NDC-boekingstechnologie met hen te testen.”

Ze vervolgt: “We hebben altijd een positief standpunt ingenomen en ondersteunen NDC, mits onze klanten er baat bij hebben en het de reizigerservaring verbetert. De ontwikkeling van solide en schaalbare NDC-modellen gaat traag, maar sommigen zijn inmiddels ver genoeg om getest te worden.”

En Heike Birlenbach, Senior Vice President Sales van de Lufthansa Hub Airlines en Chief Commercial Officer (CCO) Hub Frankfurt, zegt: “BCD Travel en de Lufthansa Group delen de visie voor een betere reizigerservaring. Het feit dat BCD meedoet aan het NDC Partner Programma van de Lufthansa Group, is een belangrijke mijlpaal voor de zakenreissector in de realisatie van die visie.”

Vanwege de hoge eisen bij zakenreizen op het gebied van service, rapportage en zorgplicht, bieden travel management companies (TMC’s) hier uitgebreide oplossingen voor,” aldus Birlenbach.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: mondkapjes naar China

KLM: mondkapjes naar China

27/01/2020

KLM voorziet de crew op vluchten naar China sinds enkele dagen van mondkapjes, in verband met het daar heersende coronavirus. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis. Het dragen van de…

Eerste vlucht Boeing 777-9

Eerste vlucht Boeing 777-9

27/01/2020

Een Boeing 777-9 heeft zondag een eerste testvlucht afgelegd, nabij Seattle. De Amerikaanse fabrikant, die de vlucht van het nieuwe vliegtuig enkele malen uitstelde, zegt ‘tevreden’ te zijn over de…

Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…