Home / Reisagenten / Te weinig aandacht bedrijven voor welzijn zakenreiziger

Te weinig aandacht bedrijven voor welzijn zakenreiziger

Te weinig aandacht bedrijven voor welzijn zakenreiziger

Bedrijven schenken te weinig aandacht aan het welzijn van hun werknemers die zij op pad sturen. Dit blijkt uit een enquête van zakenreisorganisatie BCD Travel onder 53 travelmanagers over de hele wereld.

Welzijn & tevredenheid van zakenreizigers staat voor travelmanagers op plek drie van prioriteiten, na kostenbeheersing en zorgplicht. ‘Toch wordt het welzijn van reizigers vaak over het hoofd gezien in het reisbeleid,’ zegt BCD op basis van het onderzoek.

Ruim de helft (55 procent) van de bedrijven heeft een welzijnsprogramma voor hun medewerkers, maar dit geldt meestal niet als zij op reis gaan. Slechts elf procent van de bedrijven heeft een soortgelijk programma voor hun zakenreizigers.

Jorge Cruz
“Nadat ze besparingen en kosten onder controle hebben, moeten travelmanagers vaak nadenken over de volgende stap. Dankzij dit soort enquêtes kunnen ze in kaart brengen hoe hun reisprogramma kan leiden tot innovatie voor het hele bedrijf,” zegt Jorge Cruz, Executive Vice President, Global Sales & Marketing bij BCD Travel.

“Door te investeren in een reizigerswelzijnsprogramma dat frequente zakenreizigers zoals salesmedewerkers tevreden houdt, kunnen travelmanagers hun bedrijf helpen beter te presteren dan de concurrentie. Het uiteindelijke effect is veel groter dan alleen maar tevreden reizigers,” aldus Cruz

De resultaten van de enquête duiden op ‘een groot verschil tussen de welzijnsinitiatieven die travelmanagers belangrijk vinden en wat er daadwerkelijk is geregeld’, concludeert BCD Travel.

Concreet
Enkele concrete punten:

– 95 procent van de respondenten vindt aanbevelingen voor restaurants met gezonde menu’s belangrijk; 14 procent van de bedrijven biedt dergelijke informatie ook aan.

– 90 procent van de respondenten is van mening dat psychologische ondersteuning voor reizigers nodig is, terwijl 14 procent biedt dergelijke ondersteuning.

– 90 procent van de respondenten vindt vrije tijd na een lange reis essentieel; 17 procent heeft dit ook in het reisbeleid opgenomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…