Home / Reisagenten / Te weinig aandacht bedrijven voor welzijn zakenreiziger

Te weinig aandacht bedrijven voor welzijn zakenreiziger

Te weinig aandacht bedrijven voor welzijn zakenreiziger

Bedrijven schenken te weinig aandacht aan het welzijn van hun werknemers die zij op pad sturen. Dit blijkt uit een enquête van zakenreisorganisatie BCD Travel onder 53 travelmanagers over de hele wereld.

Welzijn & tevredenheid van zakenreizigers staat voor travelmanagers op plek drie van prioriteiten, na kostenbeheersing en zorgplicht. ‘Toch wordt het welzijn van reizigers vaak over het hoofd gezien in het reisbeleid,’ zegt BCD op basis van het onderzoek.

Ruim de helft (55 procent) van de bedrijven heeft een welzijnsprogramma voor hun medewerkers, maar dit geldt meestal niet als zij op reis gaan. Slechts elf procent van de bedrijven heeft een soortgelijk programma voor hun zakenreizigers.

Jorge Cruz
“Nadat ze besparingen en kosten onder controle hebben, moeten travelmanagers vaak nadenken over de volgende stap. Dankzij dit soort enquêtes kunnen ze in kaart brengen hoe hun reisprogramma kan leiden tot innovatie voor het hele bedrijf,” zegt Jorge Cruz, Executive Vice President, Global Sales & Marketing bij BCD Travel.

“Door te investeren in een reizigerswelzijnsprogramma dat frequente zakenreizigers zoals salesmedewerkers tevreden houdt, kunnen travelmanagers hun bedrijf helpen beter te presteren dan de concurrentie. Het uiteindelijke effect is veel groter dan alleen maar tevreden reizigers,” aldus Cruz

De resultaten van de enquête duiden op ‘een groot verschil tussen de welzijnsinitiatieven die travelmanagers belangrijk vinden en wat er daadwerkelijk is geregeld’, concludeert BCD Travel.

Concreet
Enkele concrete punten:

– 95 procent van de respondenten vindt aanbevelingen voor restaurants met gezonde menu’s belangrijk; 14 procent van de bedrijven biedt dergelijke informatie ook aan.

– 90 procent van de respondenten is van mening dat psychologische ondersteuning voor reizigers nodig is, terwijl 14 procent biedt dergelijke ondersteuning.

– 90 procent van de respondenten vindt vrije tijd na een lange reis essentieel; 17 procent heeft dit ook in het reisbeleid opgenomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda schrapt Boeing MAX

22/03/2019

Garuda Indonesia schrapt een order voor 49 Boeing 737 MAX 8’s. De carrier heeft geen vertrouwen meer in het product, na twee crashes van MAX-vliegtuigen van andere airlines, waarbij recentelijk…

EasyJet zegt ciao Alitalia

EasyJet zegt ciao Alitalia

20/03/2019

EasyJet heeft zich deze week onverwachts teruggetrokken uit het consortium van drie partijen die bezig waren Alitalia over te nemen. De toekomst van de Italiaanse carrier is hiermee weer onzeker…