
Bedrijven schenken te weinig aandacht aan het welzijn van hun werknemers die zij op pad sturen. Dit blijkt uit een enquête van zakenreisorganisatie BCD Travel onder 53 travelmanagers over de hele wereld.
Welzijn & tevredenheid van zakenreizigers staat voor travelmanagers op plek drie van prioriteiten, na kostenbeheersing en zorgplicht. ‘Toch wordt het welzijn van reizigers vaak over het hoofd gezien in het reisbeleid,’ zegt BCD op basis van het onderzoek.
Ruim de helft (55 procent) van de bedrijven heeft een welzijnsprogramma voor hun medewerkers, maar dit geldt meestal niet als zij op reis gaan. Slechts elf procent van de bedrijven heeft een soortgelijk programma voor hun zakenreizigers.
Jorge Cruz
“Nadat ze besparingen en kosten onder controle hebben, moeten travelmanagers vaak nadenken over de volgende stap. Dankzij dit soort enquêtes kunnen ze in kaart brengen hoe hun reisprogramma kan leiden tot innovatie voor het hele bedrijf,” zegt Jorge Cruz, Executive Vice President, Global Sales & Marketing bij BCD Travel.
“Door te investeren in een reizigerswelzijnsprogramma dat frequente zakenreizigers zoals salesmedewerkers tevreden houdt, kunnen travelmanagers hun bedrijf helpen beter te presteren dan de concurrentie. Het uiteindelijke effect is veel groter dan alleen maar tevreden reizigers,” aldus Cruz
De resultaten van de enquête duiden op ‘een groot verschil tussen de welzijnsinitiatieven die travelmanagers belangrijk vinden en wat er daadwerkelijk is geregeld’, concludeert BCD Travel.
Concreet
Enkele concrete punten:
– 95 procent van de respondenten vindt aanbevelingen voor restaurants met gezonde menu’s belangrijk; 14 procent van de bedrijven biedt dergelijke informatie ook aan.
– 90 procent van de respondenten is van mening dat psychologische ondersteuning voor reizigers nodig is, terwijl 14 procent biedt dergelijke ondersteuning.
– 90 procent van de respondenten vindt vrije tijd na een lange reis essentieel; 17 procent heeft dit ook in het reisbeleid opgenomen.
